Jaarresultaat Atradius 2016: lichte premiegroei, fors beter resultaat 

Atradius heeft vorig jaar de totale premieomzet nam toe met 2,5% tot € 1.761 miljoen in 2016 vergeleken met €1.718 miljoen in 2015. Bij constante wisselkoersen betekende dit een toename van 3,4%. “Europa, Azië en Oceanië lieten een veelbelovende omzetgroei zien die in lijn ligt met de ambitie van Atradius om in deze regio’s uit te breiden. De bedrijfsactiviteiten voor multinationals (Global), Bonding en Instalment Credit Protection presteerden goed en genereerden een toename van hun omzet”, aldus de kredietverzekeraar in een toelichting op de jaarcijfers.

De bruto schadelast viel met € 701,1 miljoen in 2016 2,9% lager uit dan de € 721,7 miljoen van 2015, ondanks een gestage instroom van schades van gemiddelde grootte beïnvloed door zwakkere faillissementsvooruitzichten in veel markten. Alle bedrijfsactiviteiten van Atradius droegen bij tot de verbetering.  De bruto operationele verzekeringskosten namen 0,4% af tot € 613,4 miljoen in 2016, komende van € 616,1 miljoen in 2015, met een verbetering van de kostenratio vergeleken met 2015. Het netto beleggingsresultaat, inclusief het inkomstenaandeel van geassocieerde deelnemingen, kwam uit op € 45 miljoen, een toename van 24,9% vergeleken met 2015.  Het bedrijfsresultaat voor herverzekering verbeterde met 16,3% tot € 424,0 miljoen, komende van €s364,6 miljoen in 2015. De positieve ontwikkelingen in schades en kosten resulteerden in een  bruto combined ratio van 78 % tegen 80,6% in 2015.

Isidoro Unda, Voorzitter van de Raad van Bestuur van Atradius, licht toe: “2016 was opnieuw een sterk jaar voor Atradius. We hebben met succes verbeteringen doorgevoerd in onze activiteiten ten gunste van de kostenstructuur en die ons ook in staat stellen onze operationele efficiëntie en effectiviteit verder te verhogen. Elk  jaar opnieuw streven wij ernaar om onze klanten en zakenpartners kwaliteitsdienstverlening, regelmatig bijgewerkte informatie over hun afnemers, ondersteuning bij hun incasso en snelle vergoeding van hun claims te leveren. Dit heeft geleid tot een zeer hoge klantretentie van 93 procent.”

Vooruitzichten
Kijkend naar de toekomst stelt Atradius dat er in 2017 een aanzienlijke mate van onzekerheid is met betrekking tot de vooruitzichten voor wereldwijde en regionale handel. “De verwachte heronderhandeling van een groot aantal handelsovereenkomsten over de hele wereld zou de groei van internationale handel mogelijk kunnen vertragen. Een bijeffect hiervan zou een toename van het aantal wanbetalingen kunnen zijn, gezien verwacht wordt dat handelskosten zullen toenemen, wat druk uitoefent op een aantal bedrijven om hun cashmanagement te verbeteren. Dit zou ook zorgen voor een verhoogde behoefte aan informatie en incassodiensten om de kredietwaardigheid van afnemers beter te kunnen bewaken en achterstallige betalingen te incasseren.”

Isidoro Unda besluit: “Elk jaar staan bedrijven voor nieuwe mogelijke hindernissen om hun winst te kunnen verhogen en hun betalingsrisico’s te kunnen beheren. Bij Atradius hebben we een sterke bedrijfscultuur die erop gericht is dat we kunnen beantwoorden aan de toenemende behoeften van onze klanten om hun openstaande vorderingen veilig te stellen. We doen dit door onze kredietverzekerings-, garanties-, kredietinformatie- en incassocapaciteiten uit te breiden naar nieuwe markten, door continu de beschikbaarheid van informatie over afnemers te verbeteren en door te innoveren zodat we nieuwe diensten aan onze klanten kunnen leveren.”