IUMI speelt sleutelrol bij moeilijke omstandigheden voor transportverzekeraars

Fundamentele uitdagingen voor de wereldwijde transportverzekeringsmarkt stonden op de agenda van de jaarlijkse wintervergadering die de International Union of Marine Insurance (IUMI) die gisteren plaatsvond in Londen. Daarbij gaf de organisatie dit jaar een belangrijke rol te zullen spelen nu de markt het hoofd moet bieden aan moeilijke omstandigheden.

Tijdens de bijeenkomst zei IUMI-president Frédéric Denèfle:”De IUMI heeft de verantwoordelijkheid om te navigeren en de transportverzekeringssector te ondersteunen. Een terugval in de handel, geopolitieke spanningen, inflatie, milieu-, sociale en governancefactoren (ESG) en veiligheid aan boord zorgen voor complexiteit. Wij blijven ons volledig inzetten om onze leden bij te staan en uitgebreide richtlijnen te verstrekken aan de grotere maritieme verzekeringsmarkt.”

Een van de vele uitdagingen waarmee maritieme verzekeraars worden geconfronteerd, is de terughoudendheid van de herverzekeringsmarkt om dekking te bieden voor risico’s die gepaard gaan met het verzekeren van zeeschepen in oorlogsgebieden. De grote vraag waarvoor verzekeringsmaatschappijen zich gesteld zien is ‘hoe een weg te vinden in de risico’s zonder de steun van herverzekeraars?

Transportverzekeraars worden momenteel ook geconfronteerd met geopolitieke uitdagingen door de aanhoudende sancties, de oorlog in Oekraïne en de toenemende spanningen in Zuidoost-Azië. Ook is de vraag de laatste tijd aanzienlijk gedaald, waardoor schepen door de lage vrachtvolumes langzamer in de havens worden afgehandeld. Samen met de dalende vrachttarieven toont dit aan dat de markt afneemt. Dit heeft op zijn beurt gevolgen voor de transportverzekeringssector, aangezien er veel minder waarde te verzekeren valt.

Denèfle vertelde de afgevaardigden echter dat digitalisering voorop moet blijven staan bij de ontwikkelingen in de sector.  “Bijblijven met datagestuurde innovaties en digitalisering is essentieel voor maritieme verzekeraars. Dit geldt ook voor de technische ontwikkeling van schepen en de voortdurende uitdagingen met betrekking tot branden op container- en RoRo-schepen. IUMI moet pleiten voor goede regelgeving om deze uitdagingen aan te pakken.”

Foto IUMI