IUMI roept op tot betere brandbeveiligingssystemen aan boord containerschepen

 

IUMI, de wereldwijde koepel van nationale transportverzekeringsorganisaties, zet vraagtekens bij de toereikendheid van de huidige brandbeveiligingssystemen aan boord van containerschepen. De al langer bestaande zorg wordt gevoed door een aantal recente grote branden op containerschepen en de groeiende omvang van dit type vrachtschepen, waarvan sommigen inmiddels 19.000 tot 21.000 containers vervoerden met een totale waarde van meer dan een miljard euro. Om die reden heeft de transportverzekeringsorganisatie vorige week tijdens het jaarlijkse congres in Tokyo een ‘position paper’ uitgegeven waarin zijn een pleidooi houd voor betere brandbeveiligingssystem aan boord van schepen.

Een aantal (recente) grote schades bevestigen het gevaar en risico van branden aan boord van containerschepen. Vorig jaar september mei ontstond schade aan boord van de NNCI Arauco (9.000 TEU) tijdens laswerkzaamheden  en  in mei van dat haar was er een grote brand op de Maersk Karachi.  Daarnaast wijst IUMI op de twee vermaarde grote branden waarbij zelfs dodelijke slachtoffers vielen: de MSC Flamina (6,732 TEU) in 2012 (een total loss schade)  en de Hanjin Pennsylvania (4.000 TEU) in 2002.

“Hoewel wij als IUMI nadrukkelijk de in 2014 aangenomen amendementen van de SOLAS (International Convention for the Safety of Life at Sea) verwelkomen en zien als een stap in de goede richting, zijn wij ervan overtuigd dat er meer moet worden gedaan om de effectiviteit van de bestrijding van branden aan boord van containerschepen te vergroten. De huidige eisen zijn eigenlijk geschreven voor de veiligheid aan boord van ‘gewone ’vrachtschepen en daarom niet goed genoeg voor  de aanpak van branden aan boord van containerschepen”, aldus IUMI, dat een als ‘best practice’ gedaan voorstel van het Duitse verbond van verzekeraars GDV zegt te ondersteunen.

GDV-representant Uwe-Peter Schieder , tevens lid van IUMI’s  Marine Loss Prevention Committee, verklaarde tijdens het congres: “We zijn ervan overtuigd dat een nieuwe technologische oplossing nodig is om de huidige aanpak van brandbestrijding aan boord van containerschepen te verbeteren, vooral omdat dit soort schepen continu qua omvang toenemen. We stellen voor onderdeks aparte brandcompartimenten te creëren waardoor voorkomen wordt dat brand zich over het gehele schip kan verspreiden. Deze compartimenten worden uitgerust met brandbestrijdingssystemen op zowel Co2- als waterbasis. Bovendeks komen er eveneens begrensde constructies die gelinkt zijn aan de onderdekse watergekoelde dwarsschotten en aan de bestaande  brandbestrijdingssystemen. In aanvulling hierop  bevelen we daarnaast de installatie aan van branddetectiesystemen..”