IUMI-president Richard Turner: “Stilstand is geen optie voor maritieme verzekeringssector”


Bij de opening van de jaarlijkse conferentie van de IUMI (International Union of Marine Insurance) dit jaar online vanuit Seoul, was president Richard Turner duidelijk dat binnen de huidige context van verandering, stilstand gewoon geen optie is voor de maritieme verzekeringssector.Turner presenteerde ‘Pathways to a Sustainable, Resilient and Innovative Future’ als het conferentiethema van dit jaar en impliceerde dat er een reeks opties openstonden om in de toekomst het maximale uit de maritieme verzekeringen te halen.  Maar om de optimale richting te bepalen, wees hij op een aantal kwesties die een impact hadden op de sector.

De belangrijkste daarvan was de impact van COVID. “In de breedste zin van het woord heeft de pandemie de zwakke plekken in onze wereldwijde toeleveringsketens blootgelegd, wat tot ongewenste vertragingen en verstoringen heeft geleid – deze moeten worden aangepakt”, zei hij.  Binnen de maritieme verzekeringen heeft COVID de verschuiving naar online plaatsingen, de ontwikkeling van onderzoeken naar  ongevalschades op afstand en de toegenomen toepassing van digitalisering bespoedigd. Hoewel de volledige impact van de pandemie nog moet blijken, zijn deze veranderingen niet meer weg te denken. In eigen land zullen verzekeraars waarschijnlijk steeds meer zaken vanuit huis blijven doen en zullen internationale reizen enigszins worden beperkt”.

Milieu en diirzaamheied

Met het oog op de lange termijn bracht Turner de kwestie van milieu en duurzaamheid ter sprake. “We kunnen ondubbelzinnig zeggen dat we de afgelopen jaren een toename hebben gezien in de frequentie en de omvang van natuurrampen. Niet alleen orkanen en typhonen, maar ook ongekende stortregens in de meeste continenten, evenals het uitbreken van zware bosbranden. Het Intergovernmental Panel on Climate Change voorspelt alarmerend genoeg dat kustoverstromingen van ‘één op de honderd jaar’ een jaarlijkse activiteit kunnen worden. Gezien de grote blootstelling van ladingen die via havens en kustgebieden worden vervoerd, zou de maritieme verzekeringssector onevenredig kunnen worden blootgesteld aan deze druk op onze kustlijnen”.

In dit verband verwees Turner ook naar de ontwikkeling van offshore-windmolenparken die het mogelijk maken af te stappen van fossiele brandstoffen en naar de algemene decarbonisatie van de scheepvaart. Nieuwe voortstuwingsmethoden voor schepen zouden de huidige risicoprofielen veranderen en zouden volledig moeten worden gekend en de werkwijze en mogelijkheden begrepen voordat adequate verzekeringsproducten kunnen worden ontwikkeld. “We moeten onze volledige steun geven aan het streven naar decarbonisatie”, zei hij, “maar daar moeten wel stappen tegenover staan om ervoor te zorgen dat veiligheid ook prioriteit krijgt en blijft. Sommige van de nieuwe potentiële alternatieve brandstoffen zijn niet zonder risico en het zal een gezamenlijke inspanning van alle partijen vergen – plus ongetwijfeld enige evolutie in het regelgevingskader – als we deze komende risicofase zonder ongelukken willen aanpakken.”

Data en digitalisering

Data en digitalisering zullen een steeds grotere impact hebben op de maritieme acceptatie, met name op de wijze waarop risico’s worden geselecteerd en geprijsd, alsook op de wijze waarop de activiteiten worden verdeeld en geplaatst. Het zal ook een integrerend deel uitmaken van de premie- en schadeafhandelingsprocessen. Turner pleit hier voor een ‘mix van kunst en wetenschap’.  “We moeten begrijpen op welke gebieden menselijk oordeel geldig en belangrijk is, en op welke gebieden machinaal leren het werk efficiënter en nauwkeuriger kan doen. Het verzekeren van risico’s zal in de toekomst een combinatie zijn van menselijke en computeranalyse. Digitalisering kan de consistentie van de prijsstelling en de risicoselectie verbeteren, de kosten drukken en de dienstverlening verbeteren, maar ik betwijfel of technologie het volledige plaatje zal opleveren en ik voorzie een blijvende rol voor ervaren vakmensen die het proces op hun oordeel baseren.’

Gespecialiseerde verzekeringstak

In verband hiermee verklaarde Turner dat maritieme verzekeringen een gespecialiseerde tak van het verzekeringsbedrijf moet blijven, met mensen die de scheepvaartsector begrijpen. Maar hij voorspelde ook dat er meer deskundigen op het gebied van data- en computertechniek nodig zullen zijn om een aantal van de meer traditionele rollen in evenwicht te brengen.

De openingstoespraak van Richard Turner bevatte ook een overzicht van de vooruitgang die de IUMI heeft geboekt bij de verwezenlijking van haar belangrijkste strategische prioriteiten. Deze waren het onderhouden en uitbreiden van het ledenbestand, het aanbieden van onderwijs van topkwaliteit, het verzamelen en analyseren van statistieken en gegevens, belangenbehartiging, en milieu- en duurzaamheidsaspecten.