IUMI meldt verdere toename van het aantal grote scheepsincidenten

 

Een toename van het aantal schadeclaims in de energy-sector tegen een constante daling van het premieniveau en een stijgend risico voor ladingschades zowel aan boord van schepen als in havens. Dat zijn enkele uitdagingen waarvoor de internationale maritieme verzekeringswereld voor staat in de nabije toekomst, zo werd aan de hand van gepresenteerde schade- en andere statistieken duidelijk tijdens de voorjaarsvergadering van IUMI (International Union of Marine Insurers) in Hamburg.

Na jaren van afname steeg het aantal scheepsongevallen vorig jaar voor het tweede achtereenvolgende jaar. Daar staat tegenover dat de sinds 2000 in gang gezette daling van het aantal total lossses zich verder heeft voortgezet, al maken veel markten wel melding van een dalende schadefrequentie maar een stijging van het gemiddelde schadebedrag. De voornaamste oorzaken van total losses zijn weergerelateerd, al vertoont het aantal schades als gevolg van aan de grond lopen (grounding) en machinebreuk meer een stijgende lijn dan andere oorzaken. Daarna volgen brand en explosie waarvan het aantal schades sinds 2006 continu aan de hoge kant blijven.

Cargo & Energy

Voor ladingverzekeraars blijft de sterk toenemende waarde van de vervoerde goederen per schip een punt van zorg. De nieuwe generatie containerschepen kunnen inmiddels 20.000 TEU vervoeren en de verzekerde waarde benadert de 1 miljard dollar. Zo veroorzaakte een brand aan de  MSC Flamina in 2012 een schade van ca. op $ 115 miljoen. Behalve aan boord van schepen vormt ook het accumulatierisico in havens een aandachtspunt, vooral in de Chinese havens. Zo kan de waarde van ladingen in de haven van Shanghai oplopen tot  $1.6 miljard per dag, in  Shenzhen $681 miljoen en Tianjin $477 miljoen. “De explosie in Tianjin in 2015 zorgde weliswaar voor een megaschade  maar had hoger uit kunnen vallen. Op het moment van de explosie lagen 754 afgemeerd in de haven en een totale ladingwaarde aan boord van  $53 miljard. De sterk verminderde offshore-activiteit leidde weliswaar tot minder schades maar ook tot beduidend minder premieomzet met maar liefst tweederde.

In reactie op de gepresenteerde statistieken stelde  Donald Harrell, voorzitters van IUMI’s Facts & Figures committee: “ Risico’s in de transportverzekeringsbranche nemen zowel toe in omvang als in complexiteit en het is daarom van essentieel belang dat verzekeraars de risico’s van de potentiële risico’s die ze gevraagd worden te verzekeren op waarde inschatten . Het is verheugend dat het aantal  total losses van jaar tot jaar afnemen , maar we moeten de recente toename van het aantal grote incidenten wel serieus nemen. In de offshore sector lijken de uitdagingen voor de sector eerder toe dan af te nemen. De risico’s in het energy-segment zijn niet minder geworden maar de totale premieomzet is aanmerkelijk gedaald. Daarnaast heeft de ramp in Tianjin in 2015 duidelijk gemaakt dat het cumulatierisico op schepen en havens de komende jaren versterkt aandacht behoeft. Als transportverzekeraars moeten we continu innoveren en voor de wereldwijde transportsector blijven zoeken naar kosteneffectieve verzekeringsoplossingen, zodat de wereldwijde transportsector zijn werkzaamheden ongestuurd kan blijven voortzetten.