IUMI komt met concept voor wereldwijde database voor grote cargo & hull-schades van meer dan een kwart miljoen dollar

0

Tijdens het jaarlijkse congres van transportverzekeringsorganisatie IUMI, dat deze week wordt gehouden in Kaapstad, Zuid-Afrika, heeft Donald Harrell, voorzitter van de IUMI Commissie Facts & Figures, de succesvolle start bekend gemaakt van de pilot van IUMI’s database voor grote schades: van $ 250.000 euro en groter.

“Het afgelopen jaar hebben we een project opgezet om de haalbaarheid te toetsen  voor IUMI om via zijn aangesloten verenigingen gegevens te verzamelen voor grote cargo & hull (casco)-claims. Toen we die eenmaal waren verzameld, wilden we ook bekijken of het mogelijk was om die gegevens zodanig te organiseren dat ze zinvolle informatie zouden kunnen opleveren voor transportverzekeraars. Ik ben verheugd om te zeggen dat de eerste fase van ons project een succes was en we zetten nu in op uitbreiding van ons netwerk van deelnemers en versterking van onze database “.

Hoewel het Facts & Figures Committee van IUMI gedurende vele jaren cijfers en statistieken heeft verzameld van en voor de  maritieme verzekeringsbranche, heeft zij tot dusver geen specifieke gegevens bijgehouden met betrekking tot grote lading- en cascoschades. In de afgelopen maanden heeft een kleine groep van ledenorganisaties uit België, Duitsland, Japan, Nederland, Zweden en Singapore gegevens aangeleverd met betrekking tot dergelijke schades van $ 250.000 of meer. De Boston Consulting Group, een professioneel partner van IUM, is als onafhankelijke partij ingeschakeld om de onbewerkte gegevens op te schonen, inconsequenties te elimineren en trends en conclusies te identificeren. Daarmee is bewezen dat ledenorganisaties bereid en in staat zijn om gegevens in een bruikbare vorm en in voldoende hoeveelheid te leveren om zinvolle analyses uit te voeren en daaruit trends te destilleren.  .

De volgende stap in het proces is volgens Donald Harrell om het netwerk van deelnemers  uit te breiden met zo veel mogelijk ledenorganisaties. Dit zal waarschijnlijk enige tijd in beslag nemen, aangezien velen deze gegevens momenteel nog niet vragen aan hun eigen leden-verzekeraars.   In samenwerking met de Boston Consulting Group zullen we een raamwerkr creëren voor onze leden om te helpen bij het standaardiseren van de gewenste gegevens .We erkennen dat onze database ‘een work-in-progres’ is, maar we zijn verheugd dat in de pilotfase  het concept zijn meerwaarde heeft bewezen en dat we daarmee een een solide basis hebben gevormd om verder te gaan,”

 

Dave Matcham (Chief Executive, International Underwriting Association), , is projectmanager voor dit initiatief geweest en legt uit waarom het zo’n belangrijk project is:”Dit is een unieke database met data van grote schades  die een goed beeld geven van de lading- en cascoclaims. Transportverzekeraars kunnen  deze informatie nergens anders vinden. Betekenisvolle wereldwijde trends op specifieke oorzaken van schades  of geografische clusters kunnen worden vergeleken met de eigen schadestatistieken van een verzekeraar, die hierdoor deze kunnen benchmarken  hun activiteit benchmarken ten opzichte van de gemiddelde resultaten in de wereld,  hun eigen acceptatiebeleid verbeteren of bepalen in welke risico’s en regio’s ze het best kun geld kunnen stoppen. Geen enkele verzekeraar of herverzekeraar heeft op dit moment toegang tot dergelijke  claiminformatie. ”

 

Gegevens worden anoniem ingediend en om overlapping te voorkomen, worden alleen gegevens verzameld van nationale organisaties waar hun leden met een  grote schade zijn geconfronteerd. “Op termijn hopen we als IUMI een grote en consistente database te creëren met gestandaardiseerde gegevens van aangesloten bedrijven over grote casco- en ladingschades om grote calamiteiten te kunnen analyseren met betrekking tot omvang  frequentie, locatie en oorzaak

Laat een reactie achter