Interpolis en Lightyear ontwikkelen eerste autoverzekering gebaseerd op blockchain-technolgie

Interpolis en Lightyear, de fabrikant van de eerste elektrische wagen op zonne-energie ter wereld, ontwikkelen de eerste autoverzekering in Nederland gebaseerd op de blockchain-technologie. ” Uniek aan deze ontwikkeling is dat de verzekeringspremie is bepaald op basis van alleen het object, de Lightyear auto, en niet op basis van de verzekeringsnemer. Het is een primeur dat een verzekeraar en een autofabrikant samen een verzekering ontwikkelen. Kopers kunnen door deze technologie hun auto rechtstreeks bij de fabrikant verzekeren”, aldus beide bedrijven.

Chantal Vergouw, divisievoorzitter Interpolis: ” Het is een unieke samenwerking tussen twee Brabantse bedrijven, waarbij de auto centraal staat. Dat klinkt wellicht simpel, maar dat is het niet. De Lightyear maakt gebruik van nieuwe technologie, waaronder het rijden op zonne- energie. Dat brengt nieuwe, onbekende risico’s en potentiële schades met zich mee.

Hoe verzeker je een auto die volledig is bedekt met zonnepanelen en waarbij de motoren zich in de wielen bevinden? Om die vraag te beantwoorden, sloegen Interpolis en Lightyear de handen ineen. ” Samen hebben we alle innovatieve en technische kenmerken gewogen en hebben we een autoverzekering ontwikkeld die volledig is afgestemd op de Lightyear . Door na te denken over hoe we een innovatieve auto op zonne-energie kunnen verzekeren, dragen wij bovendien bij aan het verzekeren van een duurzame toekomst.’

Auto en verzekering geïntegreerd

Innovatiespecialisten van Achmea, de financiële dienstverlener waar Interpolis onderdeel van is, bouwden de verzekering op de blockchain-technologie.

Vergouw: ‘Blockchain-technologie stelt ons in staat om de bestuurder van Lightyear bij de aankoop de mogelijkheid te bieden de auto rechtstreeks te verzekeren bij de fabrikant, maar wel door Interpolis. Zodra de auto uit het productieproces komt, is de auto zelf, naast het individu, verzekerd bij Lightyear en Interpolis. Een verzekeraar kijkt normaal naar zowel karakteristieken van de verzekeringsnemer als de karakteristieken van het object dat verzekerd wordt. Denk bij het verzekeringsnemer bijvoorbeeld aan leeftijd, als waar deze woont en bij object aan het type auto en waarde van de auto.”

Voordelen van de nieuwe verzekering zijn:

De verzekering past bij de auto, waardoor de consument niet meer na hoeft te denken over waar hij/zij zich allemaal tegen moet verzekeren

De consument krijgt een volledig gedekte verzekering die exact bij de risico’s van de auto past

De consument hoeft zich geen zorgen te maken dat deze exclusieve auto (vol nieuwe technologie) niet te verzekeren is

Doordat Lightyear de verzekering aanbiedt heeft de consument maar één loket om alle zaken rondom de auto te regelen

Samenwerken om verkeersveiligheid te vergroten

Interpolis voert al jaren een strijd tegen afleiding in de auto door de mobiele telefoon. De drijfveer voor Vergouw en Interpolis is het realiseren van het door de Europese Unie en de Nederlandse overheid gestelde doel van nul verkeersslachtoffers in 2050. Daarbij zet Interpolis stevig in op het wegnemen van afleiding achter het stuur, onder andere door gedragsverandering te stimuleren, slimme oplossingen aan te dragen en het voeren van campagnes.