Independer: Consument tevreden over digitale communicatie met autoverzekeraar

 

Is het traditionele bellen met je autoverzekeraar nog wel van deze tijd? Autoverzekeraars bieden hun klanten inmiddels steeds vaker digitale alternatieven voor telefonisch contact. Zo kun je via de persoonlijke ‘mijn omgeving’ communiceren maar ook via mail, chat en WhatsApp. Sommige verzekeraars bieden daarnaast contactmogelijkheden via social media, zoals Twitter en Facebook.  De consument blijkt sommige van deze alternatieven vrijwel net zo goed te waarderen als de telefoon. Dit blijkt uit onderzoek van marktonderzoeker SKIM, uitgevoerd in opdracht van Independer. Hiervoor gaven 1.500 volwassenen hun mening over dit onderwerp.

Mail en ‘mijn omgeving’ populair

Het onderzoek wijst uit dat mensen voor informatie over hun autoverzekering, of voor het doorgeven van een wijziging, het liefst gebruik maken de “mijn omgeving”. Dit kanaal wordt in 47% van de gevallen als ‘ideaal’ bestempeld. Opvallend is dat telefonisch contact door 45% van de ondervraagden ideaal wordt gevonden. Contact via e-mail wordt door 40% van de respondenten beoordeeld als ideaal. Tegelijk blijkt dat mensen niet vaak enthousiast worden van communicatie via social media. Slechts 16% van de ondervraagden zegt communicatie via social media ideaal of ‘wel okay’ te vinden.

Digitale communicatie als volwaardig alternatief

Op de stelling: “Als ik met digitale communicatie voldoende snel antwoord zou krijgen, dan zou ik digitale communicatie als volwaardig alternatief beschouwen voor telefonische bereikbaarheid”, antwoordt een groep van 71% met ‘eens’ en een groep van 29% met ‘oneens’. Binnen deze twee groepen zijn duidelijke verschillen tussen jongeren en ouderen, en tussen laag- en hoogopgeleiden:

  • 83% van de consumenten tussen de 18-35 jaar beschouwt digitale communicatie als een volwaardig alternatief. Bij 65+’ers ligt dat op 59%.
  • 75% van hoogopgeleiden (HBO/WO) beschouwt digitale communicatie als een volwaardig alternatief