In 2022 drie keer zoveel mensen met zorgen over geld bij Geldfit dan in 2021

Het aantal mensen dat in 2022 aanklopte bij Geldfit voor hulp bij hun financiën is explosief gegroeid ten opzichte van vorig jaar. Ruim 1,2 miljoen mensen bezochten de website geldfit.nl om grip op hun geld te krijgen. Dit is bijna drie keer zoveel als in het jaar ervoor. Daarnaast belden ruim 15.000 mensen naar Geldfit via 0800-8115. De grootste zorgen van mensen die in 2022 in contact kwamen met Geldfit waren de stijgende prijzen en hoge energierekening. 

Het afgelopen jaar zochten meer mensen dan ooit hulp bij hun financiën via Geldfit. In 2022 bezochten 1.230.000 mensen de website geldfit.nl. Via de website konden veel mensen zelf stappen zetten om grip op hun geld te krijgen. Denk aan het afspreken van een betalingsregeling of inzicht krijgen via online tools. Ongeveer 85% was hiermee geholpen. De overige 15% van de bezoekers werden via de website verwezen naar organisaties in de buurt. Denk aan energiecoaches, schuldhulpmaatjes of gemeentelijke schuldhulpverlening.

Ook verdubbelde in 2022 het aantal mensen dat belde naar Geldfit via het gratis nummer 0800-8115 ten opzichte van het jaar daarvoor. Het afgelopen jaar belden ruim 15.000 mensen met zorgen over geld. Via het belteam ontvingen zij een luisterend oor en werden ze doorverwezen naar hulp die aansluit bij hun situatie.

Grote invloed energiecrisis op cijfers

De stijging van de energieprijzen had in 2022 een groot effect op het aantal mensen dat hulp zocht. Via de website geldfit.nl/energie kregen bijna 350.000 mensen inzicht in hun situatie en ontdekten ze welke stappen zij konden zetten om weer grip te krijgen op hun energierekening. Denk aan bespaartips, energiecoaches of andere organisaties in de buurt, maar ook informatie over de energietoeslag in de eigen gemeente.

“Bij driekwart van de telefoongesprekken bij Geldfit in 2022 speelden de hoge energierekening en stijgende prijzen een belangrijke rol”, vertelt Frederieke Kokol, manager bij Geldfit. “Daarnaast belden in 2022 ook opvallend veel jongeren. Door online aankopen, lopen hun betaalachterstanden ongemerkt op. Ook ondernemers die hun TOZO-lening moeten terugbetalen kwamen in 2022 in de problemen.”