Hugo Wegbrans (Aon) over de wereldwijd verhardende verzekeringsmarkt: Verzekeraars, gebruik je gezond verstand en blijf in business!

“Verzekeraars, blijf je gezond verstand gebruiken en blijf op verantwoorde wijze risico’s accepteren door je riskmanagement goed op orde te houden. Wie op een gedisciplineerde manier aan underwriting doet heeft in de huidige markt voldoende mogelijkheden om geld te verdienen zonder dat de klant daar op bovenmatige  wijze de rekening voor gepresenteerd krijgt.” Dat zegt Hugo Wegbrans, Global Chief Broking Officer (CBO) bij Aon, in een interview in het vandaag verschenen Risk & Business Magazine

Hij raadt verzekeraars vooral aan geen misbruik te maken van de marktomstandigheden,  niet alle  bedrijven uit een bepaalde bedrijfstak over één kam te scheren maar te blijven zoeken  naar individuele verzekeringsoplossingen voor je klanten. “Het is immers buitengewoon zuur voor klanten die zich altijd coöperatief hebben opgesteld, hun verzekeraar(s) trouw zijn gebleven en goed hebben geïnvesteerd in preventie, hetzelfde worden behandeld als bedrijven die dat  niet of in veel mindere mate hebben gedaan. Wie zich nu rücksichtslos terugtrekt uit bepaalde branches, segmenten, bedrijfstakken en/of landen zonder de klant een alternatief te hebben geboden door middel van bijv. hogere eigen risico’s en premies, aangepaste condities en polisvoorwaarden en/of aanvullende preventieve eisen,  zal het op termijn wel eens heel moeilijk kunnen krijgen om in deze marktsegmenten terug te keren. Klanten zullen dit niet snel vergeten. En makelaars ook niet!”

 Nederland koploper

 Gezien deze mondiale ontwikkeling zegt Wegbrans te verwachten dat ‘de harde markt’ tenminste de komende twee jaar nog zal aanhouden. “Al weet je het in deze bedrijfstak nooit helemaal zeker, vooral als er weer geld wordt verdiend.” Hij  geeft opvallend genoeg aan dat  Nederland , zeker voor Europa, koploper lijkt te zijn als het om de verharding van de markt gaat. Hij heeft daar ook een verklaring voor. “In ons land zijn op de grootzakelijke markt nog nauwelijks grote lokale spelers actief,  want die zorgen, zoals MAPFRE in Spanje en Generali in Italië,  voor een dempend effect. Hier zijn vrijwel uitsluitend grote internationale verzekeraars die de (groot)zakelijke markt bepalen. Zij zijn het die vanwege de wereldwijd slechte resultaten en bloc premieverhogingen en dekkingsbeperkingen doorvoeren, vaak ongeacht het individuele risico en schadeverleden van het verzekerde bedrijf

Andere zaken die volgens hem worldwide de gemoederen in de branche bezighouden  zijn de komst van nieuwe risico’s, vooral die het gevolg zijn van de voortschrijdende technologische ontwikkelingen, de toenemende vraag bij ondernemingen aan verzekeringstechnische oplossingen  voor de niet tastbare risico’s zoals reputatie en verlies van merkwaarde en  het cyberrisico en de vele gedaanten waarin het zich manifesteert.  Daarnaast wordt de markt volgens hem geconfronteerd met nieuwe risicodragers, zowel internetaanbieders voor de particuliere en klein MKB-markten, als  andersoortige kapitaalverstrekkers als pensioenfondsen en andere investeerders voor vooral de CAT-risks en inmiddels ook andere zakelijke risico’s.”

Het volledige artikel vindt u hier: 

http://riskenbusiness.nl/wp-content/uploads/2019/12/RB7_2019.pdf