Hugo Wegbrans (Aon): Bedrijven bezuinigen door Corona op verzekeringsbudgetten juist nu markt verhardt en premies stijgen

Veel bedrijven zullen als gevolg van Covid-19 in 2020 en in 2021 te maken krijgen met aanzienlijke bezuinigen op hun verzekeringsbudgetten, juist nu de markt aan het verharden is en mede daardoor de premies stijgen. Hierdoor zal het voor veel bedrijven lastiger worden zich adequaat te verzekeren. Daarvoor waarschuwt Hugo Wegbrans, Global Chief Broking Officer bij Aon in een interview met vakblad Commercial Risk Europe..

Wegbrans voorspelt dat de markt voor zakelijke en specialistische  verzekeringen in 2020 en 2021 zal blijven verharden, met verdere tariefverhogingen en aangescherpte voorwaarden. “De markt wordt duidelijk harder. In eerste instantie verhardde de markt voor property & D&O-verzekeringeneigendoms- en directeuren en functionarissen (D&O) verzekeringen, maar dit is uitgebreid naar andere verzekeringsbranches en  regio’s. Het begon in de VS, maar Europa haalt een inhaalslag in.”  

En deze verharding valt nu volgens samen met beperkte verzekeringsbudgetten voor veel bedrijven die zwaar worden getroffen door het coronavirus. “Bedrijven overleven met behulp van overheidssteun, maar als die steun wordt ingetrokken, komen de verzekeringsbudgetten steeds meer onder druk te staan”, waarschuwt Wegbrans. “Sommige klanten zullen moeite hebben om verzekeringspremies te betalen. Risicodragers stellen dat de tarieven niet toereikend zijn, maar veel klanten hebben mogelijk niet het geld om de tariefverhogingen te betalen. Sommigen zeggen al dat ze mog slechts 75% van hun verzekeringsbudget over hebben en vragen wat we kunnen anders kunnen adviseren dan  alleen een verlenging voor te stellen. Deze economische impact [van de pandemie op de begrotingen] zal zich zowel in  2020 als in 2021 afspelen manifesteren.”

In het afgelopen decennium hebben kopers volgens Wegbrans het voordeel gehad van  van tariefverlagingen, een bredere dekking en mogelijk lagere eigen risico’s  retenties en hoge dekkingslimieten. ”Die situatie keert nu om. Veel kopers die door de economische gevolgen van de pandemie worden getroffen, zullen moeten beslissen over het al dan niet verminderen van de a dekking, meer zelf te verzekeren , het verminderen van het aantal dekkingslijnen of het niet verzekeren van bepaalde risico’s. In de zachte markt hebben kopers hun dekking uitgebreid, maar velen willen nu misschien dichter bij het minimale komen. Ze zullen prioriteit moeten geven aan wat ze wel en niet willen verzekeren  , en er zal meer moeten worden nagedacht over retentiestrategieën en risk presentation. Alles moet duidelijker zijn voor verzekeraars, die een prijs zullen vragen nemen voor eventuele onzekerheid. Hoe opener en transparanter je bent, des te beter het resultaat bij een renewal  ‘, zei hij.

Verzekeraars zullen volgens hem de verhardende markt aangrijpen  om de polisvoorwaarden  aan te scherpen, die tijdens de zachte markt zullen zijn uitgebreid en verbreed. Dit is vooral duidelijk geworden bij Covid-19, waar verzekeraars claims moeten betalen, of in discussie l zijn met polishouders, voor pandemische schades  die ze niet bedoeld hebben om te dekken.  “Het Coronavirus heeft opnieuw de nadruk gelegd op niet-materiële  bedrijfsonderbreking (BI) en supply chain-verzekeringen. De huidige omgeving is nog geen ‘klassieke harde markt’ waar kopers over het algemeen niet in staat zijn om de capaciteit te verkrijgen die ze nodig hebben. Maar de capaciteit is op bepaalde gebieden beperkt.”