HDI Global zien genomen maatregelen tegen slechte resultaten vruchten afwerpen: “Mouwen opstropen om risico’s beheersbaar te maken”

Ruim twee jaar geleden besloot HDI Global als één van de eerste verzekeraars in ons land, zo niet als eerste, om structurele aanpassingen door te voeren in haar acceptatiebeleid om de prijs-risico-verhouding meer in balans te brengen.  Hoewel deze aanpak, zeker in het begin, kritisch werd ontvangen door de markt, geven Peter Kegel (Head of Underwriting & Distribution) en Hans Feldman (Head of International & Major Accounts) vlak voor het einde van de derde renewal-periode aan dat het aanpassen van premies en condities inmiddels de eerste vruchten begint af te werpen: zowel de resultaten als de combined ratio verbeteren en er is ook ruimte om nieuwe risico’s te accepteren. Dat neemt niet weg dat in hun ogen verdere aanpassingen nodig blijven.

“Continu blijven kijken naar een juiste balans tussen een reële prijs en de kwaliteit van het risico is het nieuwe normaal”. Het blijft noodzaak om de mouwen op te stropen om samen met makelaars en (risk- & insurance managers van) bedrijven risico’s beheersbaar te maken”, zeggen zijn in een interview in Risk & Business Magazine.

Succesvolle transitie

Kegel en Feldman spreken tot dusver van een succesvolle transitie. De verzekeringstechnische resultaten zijn volgens hen door de aanpassingen in prijs, voorwaarden en risk appetite duidelijk verbeterd. “Natuurlijk zijn we door onze maatregelen ook klanten en posten kwijt geraakt en heeft een en ander omzet gekost, maar niet in die mate dat we dat als zorgelijk willen bestempelen”, geeft Peter eerlijk aan. In aanvulling hierop zegt Hans blij te zijn dat ondanks de pittige renewalgesprekken de internationale en andere grote accounts veelal zijn behouden.

Gevraagd naar de stand van zaken (derde week van november, red) geven Kegel en Feldman aan ‘op koers te liggen’. Eerstgenoemde daarover: “Ik schat in dat we momenteel op ongeveer de helft van onze verlengingsvoorstellen inmiddels al een akkoord binnen hebben. Over het algemeen zijn de voorstellen goed ontvangen en zijn we in gesprek om de nog openstaande voorstellen rond te krijgen. Waar we verder bijzonder over te spreken zijn is dat er inmiddels ook behoorlijk wat nieuwe aanvragen  zijn ingediend. Daarbij gaat het vooral om Property-risico’s, maar makelaars komen ook met nieuwe aanvragen voor  Liability- & Engineering bij ons.”

 “Dat geeft aan dat onze boodschap dat we ruimte hebben voor new business en bereid zijn samen met makelaars en klanten naar verzekeringsoplossingen te zoeken daadwerkelijk door de markt is opgepakt”, vult Hans aan, die het een extra leuke bijkomstigheid  noemt dat bij de ‘nieuwkomers’ ook bedrijven zitten die eerder bij HDI waren verzekerd. “Dat zegt toch wel iets over hoe ze tegen ons aankijken.”

Kritiek

In de vakpers, zowel nationaal als internationaal, is de laatste tijd geregeld kritiek te beluisteren van de zijde van risk- & insurance managers, onder wie enkele prominente representanten, als van makelaars op de ‘harde opstelling’ van verzekeraars in de huidige renewalperiode. Kegel en Feldman begrijpen de moeilijke marktomstandigheden waarin ondernemingen momenteel verkeren, maar zeggen zich voor wat HDI betreft niet te herkennen in de geuite kritiek.

“Wij zoeken juist het contact op en proberen gezamenlijk tot verzekeringsoplossingen te komen. Wij zijn ervan overtuigd dat zowel makelaars als klanten dat inzien en met ons het gesprek willen blijven aangaan”, zegt Hans. Ook geeft hij aan dat de COVID-19 crisis niet als ‘het argument’ mag worden gebruikt voor de aanpassing van premie en/of voorwaarden. Dit daar de reden van deze noodzakelijke aanpassingen van meer structurele aard is, met als doel continuïteit te kunnen blijven bieden.  Hij benadrukt dat het van belang is dat op een genuanceerde maar wel verantwoorde wijze naar risico’s wordt gekeken.

“Wij vinden het belangrijk om bereikbaar te zijn voor makelaars en klanten”, vult Hans aan. “We geloven oprecht in een gezamenlijke aanpak, aangezien alle partijen in deze moeilijke tijden voor grote uitdagingen staan. “Risico’s echt beheersbaar maken kunnen we alleen samen realiseren: door ieder voor zich verantwoordelijkheid te nemen en eigenaarschap te tonen en te vertrouwen in elkaars expertise. Het is zaak als keten samen te werken. Daarom: laten we samen de mouwen opstropen om risico’s beheersbaar te maken.”

Het volledige interview vindt u hier:  http://riskenbusiness.nl/wp-content/uploads/2020/12/RB_5_2020.pdf.