GlobalData: Wereldwijde cyberverzekeringsmarkt bereikt 33,4 miljard dollar in 2027

De wereldwijde cyberverzekeringsmarkt registreerde in 2020 en 2021 een aanzienlijke groei, grotendeels dankzij aanzienlijk verhoogde premies. De toegenomen frequentie en ernst van cyberaanvallen, in combinatie met de wereldwijde verschuiving naar werken op afstand in de nasleep van de pandemie, zorgde ervoor dat verzekeraars de prijzen verhoogden. Tegen deze achtergrond zal de wereldwijde cyberverzekeringsmarkt naar verwachting groeien van $ 16,7 miljard aan direct geschreven premies (DWP) in 2022 tot $ 33,4 miljard in 2027, volgens data- en analysebedrijf GlobalData,

Het nieuwste rapport van GlobalData ‘Thematic Intelligence: Cyber Insurance 2023’ onthult dat zelfs bij een afnemende vraag (als gevolg van snelle premiestijgingen), de wereldwijde DWP in de markt gezond groeide in 2021 (66,5%) en 2022 (42,7%).

Benjamin Hatton, Insurance Analyst bij GlobalData, merkt op: “Naarmate de premies in de tweede helft van 2023 en daarna geleidelijk afzwakken en de economische omstandigheden voor bedrijven minder belastend worden, zou de vraag naar cyberverzekeringen in de toekomst moeten groeien. Een grotere mate van cyberbeveiliging, minder neiging tot het betalen van losgeld, oorlogsuitsluitingen en een concurrerender verzekeringslandschap zullen er samen voor zorgen dat de prijzen in de toekomst onder controle blijven. Dit zal naar verwachting geleidelijk leiden tot een groter gebruik van polissen, zowel voor particulieren als voor bedrijven, waardoor de markt in deze periode sterk blijft groeien.”

De wereldwijde cyberrisico’s blijven na de pandemie toenemen voor bedrijven, waarbij veel Britse KMO’s erkennen dat hun cyberrisico’s sindsdien zijn toegenomen. Volgens de 2022 UK SME Insurance Survey van GlobalData zei bijna 50% van de middelgrote ondernemingen dat hun cyberrisico in zekere mate is toegenomen sinds de start van COVID-19. Hatton besluit: “Het moeilijke economische klimaat weerhoudt sommige bedrijven er op dit moment misschien van om cyberdekking te kopen, maar als de economieën weer gaan groeien, lijkt de vraag naar cyberdekking in de toekomst groot.”