Uit een recent onderzoek van GlobalData blijkt hoe belangrijk duurzaamheid is voor verzekeringsklanten. Het data- en analysebedrijf ontdekte dat 41,4% van de consumenten bereid is meer te betalen voor een verzekering van een aanbieder met een goede reputatie op het gebied van duurzaamheid, terwijl nog eens 10,2% zich afzijdig houdt.
Ben Carey-Evans, Senior Insurance Analyst bij GlobalData, licht toe: “Deze onderzoeksresultaten komen te midden van de COP27-conferentie, waar leiders uit alle sectoren bijeenkomen om oplossingen voor klimaatverandering te bespreken. Uit de antwoorden op de enquête blijkt dat actie van toonaangevende bedrijven en verzekeraars de steun zal krijgen van Britse consumenten. Britse verzekeraars zouden prioriteit moeten gaan geven aan duurzaamheid, zelfs als dat betekent dat ze daardoor hogere premies in rekening moeten brengen.”
In eerdere onderzoeken waarin dezelfde vraag werd gesteld, zeiden consumenten dat ze belang hechtten aan duurzaamheid, maar dat ze aarzelden om meer te betalen voor een goede staat van dienst. Dit werd weerspiegeld in GlobalData’s 2022 UK SME Insurance Survey, uitgevoerd in Q2 en Q3 2022, waaruit bleek dat 65,3% van de kleine bedrijven duurzaamheid belangrijk of zeer belangrijk vond, maar dat het onderaan stond op een lijst van factoren die zij in overweging namen bij de aankoop van een verzekeringspolis.
Carey-Evans merkt op: “Onze laatste consumentengegevens vertegenwoordigen een verschuiving van dat sentiment, aangezien een aanzienlijk deel van de potentiële klanten duurzaamheid boven de prijs stelt. Hoewel het voor consumenten wellicht moeilijker wordt om verzekeraars met een goede staat van dienst op het gebied van duurzaamheid als prioriteit aan te merken wanneer de economische neergang echt toeslaat, blijkt hieruit dat consumenten nog steeds veel belang hechten aan dit onderwerp en bepaalde verwachtingen hebben van bedrijven.”
De belangrijkste manier waarop verzekeraars kunnen laten zien dat ze actie ondernemen op het gebied van duurzaamheid is door de banden met vervuilende industrieën zoals kolen, gas en olie te verbreken. Dergelijke maatregelen worden steeds gebruikelijker naarmate de druk op hen toeneemt.
Cary-Evans voegt daaraan toe: “Alle toonaangevende verzekeraars hebben doelstellingen voor wanneer ze zullen stoppen met het werken met industrieën die veel vervuiling veroorzaken, maar we zien ook dat bedrijven nu afzien van potentiële contracten. Dit zagen we onlangs bij Marsh McLennan en Lockton die hun relatie met de Carmichael kolenmijn van Adani Enterprise in Australië beëindigden. Verzekeraars kunnen ook proactiever zijn, met voorbeelden als Zixty en Lemonade die bomen planten op basis van het aantal door klanten van autoverzekeringen gereden kilometers, of Aviva die zich ertoe verbindt haar kantoor in Perth, Schotland, volledig op hernieuwbare energie te laten draaien.
“Het valt niet te ontkennen dat duurzaamheid nu een kernelement moet zijn van de strategie van elke verzekeraar. De bevindingen van GlobalData laten zien dat een aanzienlijk deel van de potentiële klanten hen daarop zal beoordelen.”