GlobalData: “Google vormt de grootste bedreiging voor woonverzekeraars”

Google vormt de grootste bedreiging voor traditionele opstal- en inboedekverzekeraars, aangezien meer dan 25% van de Britse consumenten een inboedel- en /of opstalverzekering zou kopen bij de techgigant, zo blijkt uit een onderzoek van GlobalData:  2022 UK Insurance Consumer Survey bleek dat meer dan een kwart van de Britse consumenten bereid zou zijn een woonhuisverzekering bij Google af te sluiten, mocht Google de markt betreden. Ook energieleveranciers en Amazon scoorden goed

De versnelde opkomst van digitalisering sinds de pandemie en het toegenomen gebruik van smart home-apparaten betekent dat technologiebedrijven en andere externe spelers een bedreiging vormen voor verzekeraars in het Verenigd Koninkrijk door gebruik te maken van hun vaardigheden in digitalisering en sterke merkherkenning om klanten aan te trekken. Uit onderzoek van GlobalData, een toonaangevend data- en analyticsbedrijf, blijkt dat Google de grootste bedreiging vormt voor Britse verzekeraars.

Ben Carey-Evans, Senior Insurance Analyst bij GlobalData, zei: “Amazon zal met name verzekeraars zorgen baren, omdat het gerucht al jaren gaat dat het bedrijf op het punt staat de verzekeringsbranche te betreden. Facebook, aan de andere kant, zal waarschijnlijk niet zo succesvol zijn als gevolg van negatieve persverhalen in de afgelopen jaren. Consumenten zullen WhatsApp waarschijnlijk ook niet zien als een levensvatbare aanbieder van zo’n serieus product.”

Google, Amazon en een willekeurige energieleverancier vormen de grootste bedreiging voor traditionele verzekeraars. Google en Amazon in het bijzonder, hebben een enorme naamsbekendheid en reputaties voor digitale mogelijkheden en snelle klantenservice. Ze hebben al een sterke binding met veel huishoudens in het Verenigd Koninkrijk, met respectievelijk Google Home en Amazon Echo. Energieleveranciers zijn ook aanwezig op het gebied van verzekeringen in het Verenigd Koninkrijk, met British Gas als de grootste leverancier van noodverzekeringen voor woningen (voor standalone-producten) in het Verenigd Koninkrijk.

Carey-Evans voegt hieraan toe: “In werkelijkheid ziet het ernaar uit dat deze spelers als partners voor verzekeraars zullen binnenkomen en de technologie zullen aanbieden om producten te helpen. GlobalData heeft echter vastgesteld dat als deze bedrijven zouden besluiten om end-to-end huishoudelijke producten aan te bieden, een aanzienlijk deel van de consumenten hen als levensvatbare aanbieders zou zien, dus de dreiging voor de gevestigde verzekeraars is aanwezig.”