De Geschillenregeling BKR gaat per 1 oktober 2021 over naar Kifid, het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening . Aanleiding daarvoor is de grote overlap en samenloop van klachten bij de Geschillencommissie BKR en de Geschillencommissie Kifid. Straks is er voor consumenten en voor zakelijke klanten van Stichting BKR één toegankelijk loket om financiële klachten zorgvuldig af te handelen. Dit vergroot de doelmatigheid van de klachtenafhandeling.
Tot 1 oktober Geschillencommissie BKR, vanaf 1 oktober Kifid
Consumenten
kunnen met een klacht over hun kredietregistratie tot 1 oktober 2021 terecht
bij de Geschillencommissie BKR. Klachten die op 30 september 2021 nog in
behandeling zijn worden onder verantwoordelijkheid van de Geschillencommissie
BKR afgehandeld met secretariële ondersteuning van BKR, volgens het reglement
Geschillencommissie BKR. Vanaf 1 oktober 2021 kunnen consumenten met nieuwe
klachten over hun kredietregistratie terecht bij Kifid.
Proces bij een klacht over een kredietregistratie
Consumenten
met een klacht over een kredietregistratie leggen die in eerste instantie voor
aan de kredietaanbieder die de registratie heeft gedaan. Komen zij er met
elkaar niet uit? Dan kunnen zij tot 1 oktober 2021 terecht bij de
Geschillencommissie BKR. Vanaf 1 oktober 2021 is Kifid voor klachten over
kredietregistraties het enige loket. Het indienen van een klacht bij Kifid is
gratis voor een consument. Kifid zal de klachten behandelen volgens het
reglement Geschillencommissie Kifid. Indien er een zitting nodig is bij Kifid
om partijen te horen over een klacht, dan zal deze online plaatsvinden of
fysiek bij Kifid in Den Haag
Kennis blijft behouden
De
kennis van de Geschillencommissie BKR blijft zoveel als mogelijk behouden.
Leden van de Geschillencommissie BKR zijn uitgenodigd om deel uit te maken van
de Geschillencommissie Kifid. Het uitgangspunt is hierbij om de kennis en
ervaring met het beoordelen van klachten over kredietregistraties te behouden
binnen de kwaliteitskaders en reglementen van Kifid.