GDV over Corona-crisis: De vraag naar telefonisch juridisch advies is nog nooit zo groot geweest

Niet eerder benaderden zoveel klanten hun rechtsbijstandverzekeraar in een korte tijd  als in de weken van de Corona-crisis. In maart en april werden verzekerden geholpen bij bijna 285.000 juridische telefonische consulten. In normale maanden zijn dat er ongeveer 115.000. Dit toont een speciale evaluatie van de het Duitse Verbond van Verzekeraars GDV (Gesamtverband der Deutschen Versicherungswirtschaft). Rechtsbijstandverzekeraars verwerken meer dan 4 miljoen zaken per jaar en keren hierbij voor circa 2,8 miljard euro aan schadevergoedingen uit.

De snelle en ongecompliceerde juridische beoordeling door een advocaat aan de telefoon aangeboden door rechtsbijstandverzekeraars heeft volgens het GDV zichzelf bewezen in de crisis met al zijn beperkingen en onzekerheden: in maart waren er 150.000 juridische adviesgesprekken per telefoon – een goede derde meer dan in februari. “Alleen al van half maart tot begin april – in de eerste weken na de lockdown  – registreerden Duitse verzekeraars voor rechtsbescherming het recordaantal van meer dan 35.000 telefonische consulten per week”, zegt Thomas Lämmrich, hoofd rechtsbijstand  bij het GDV. De meeste vragen zijn gesteld over het contractenrecht gevolgd door het arbeidsrecht, zoals arbeidstijdverkorting en ontslag. Bij vragen over reisrechtsbijstand lag de focus vooral op vragen over annuleringen.

Aanzienlijk meer gevallen van rechtsbescherming

“Als gevolg van de Corona-crisis verwachten we een aanzienlijke stijging van de gevallen van rechtsbescherming en de daaraan verbonden kosten”, zegt Lämmrich. Vooral in het arbeidsrecht zal de schade door de economische ontwikkelingen waarschijnlijk sterk toenemen.

Alleen het arbeids- en contractenrecht vormt een derde van de schadelast. In totaal behandelen rechtsbijstandverzekeraars meer dan 4 miljoen zaken per jaar en betalen hiervoor circa 2,8 miljard euro. De rechtbanken, die al zwaar belast zijn, zullen in de nabije toekomst waarschijnlijk aanzienlijk meer processen krijgen, bijvoorbeeld om hun baan te behouden of vanwege de vergoeding van geannuleerde reizen.

Meer lasten door stijgende advocaatkosten

Daarnaast is voor 2021 een verhoging van de advocaat- en griffierechten gepland. De daarmee gepaard gaande kostenstijging zou niet alleen een extra last betekenen voor rechtsbijstandverzekeraars, maar vooral voor rechtzoekende consumenten zonder verzekering in de crisissituatie. Een aanpassing met gevoel voor verhoudingen is daarom noodzakelijk. Zo kunnen bepaalde procedures die voor advocaten minder belastend zijn, de tarieven verlagen. Bijvoorbeeld bij de gestandaardiseerde verwerking van een groot aantal vergelijkbare gevallen in massale procedures, zoals het meest recent in de loop van het dieselschandaal.