Fred de Jong: Laat je expertise zien; Lessen voor financieel adviseurs uit de Corona-crisis

We zitten middenin een enorme crisis waarvan het einde nog niet te voorspellen is. Ook voor financieel adviseurs zijn het lastige tijden. Maar voorop staat uiteraard het belang van de volksgezondheid. Toch zijn er voor financieel adviseurs enkele lessen te leren uit de Corona-crisis.

Ten eerste het belang van digitalisering. Door documenten digitaal te hebben, door te werken in de cloud, door thuiswerk faciliteiten te bieden en door goede software te gebruiken kan de dienstverlening ook op afstand doorgaan.

Ten tweede het belang van communicatie. Juist in tijden van crisis is heldere en tijdige communicatie met klanten belangrijk. Communicatie over de bereikbaarheid van medewerkers, over eventuele andere bedieningsvormen, over dekkingen en annuleringen.

Ten derde het belang van pro activiteit. Vooral in deze onzekere tijden kun je als adviseur je klanten gerust stellen. Niet door af te wachten totdat klanten gaan bellen, maar door proactief klanten te informeren. Mail klanten die een reisverzekering hebben afgesloten over annuleringsvoorwaarden bijvoorbeeld, laat klanten met een evenementenverzekering weten dat ze jou moeten bellen bij vragen, bied een vraag en antwoord op je site over de verzekeringstechnische gevolgen van de coronacrisis.

Ten vierde het belang van het zijn van vertrouwenspersoon. Laat jouw ondernemers en ZZP-ers weten dat je aan ze denkt. Een steunbetuiging kan al veel betekenen. Maar laat je zakelijke klanten ook weten dat je ze kunt helpen. Bijvoorbeeld met extra financiering, aanvragen van werktijdverkorting of hoe het zit met de verzekeringen als een bedrijfspand weken op slot gaat.

Tot slot het belang van de expert. Zoals premier Rutte al aan gaf, luister alleen naar deskundigen en experts. In een wereld van nepnieuws en een wereld waarin iedereen een mening heeft kun je je onderscheiden als expert. Je hebt er voor gestudeerd, je hebt de kennis en de ervaring en je hebt het juiste netwerk. Laat dus zien dat je een expert op jouw eigen vakgebied bent. Nu luisteren we naar de experts van de RIVM, na deze crisis wordt er hopelijk meer naar jou geluisterd als het gaat om financiële vraagstukken. Zorg dat je nu klaar staat voor je klant, dan profiteer je daar later dubbel en dwars van.