Forse toename aantal verzekeringsklachten bij Britse Financiële Ombudsman; afname bij meeste zakelijke verzekeringen

Bij de Britse Financial Ombudsman Service (FOS) kwamen in het tweede kwartaal van dit jaar naar verwachting 15% meer verzekeringsklachten binnengekomen dan in dezelfde periode van vorig jaar. Deze toename volgt op de toename met 15,4% in het eerste kwartaal van dit jaar van 6.824 naar 7.879. Opvallend is dat de groei in het aantal klachten vooral de particuliere sector betreft; bij de meeste zakelijke verzekeringen (auto, inboedel en business protection) was er zelfs sprake van een flinke afname van het aantal klachten: tussen de 20 en ruim 40%.

Verreweg de meeste verzekeringsklachten hadden in het eerste kwartaal betrekking op auto- en motorverzekeringen: met 23% van 2.550 (Q1 2016) naar 3.137. Op ruime afstand volgen opstalverzekeringen met 1.261 (was 1.255) klachten, reisverzekeringen 763 (601), home emergency-polissen (568 (512), inboedelverzekeringen 439 (364), specialistische verzekeringen (specialist insurance 419 (166), huisdierenverzekeringen (408 (335) en over verzekeringen voor mobiele telefoons 279 (159). Bij een zestal verzekeringsbranches liep het aantal klachten terug: over rechtsbijstandverzekeringen kwamen 172 (174) klachten binnen bij de FOS, over bedrijfsmatige autoverzekeringen 109 (157), ongevallenverzekeringen (personal accident insurance) 105 (191), over card protection-polissen 94 (156), zakelijke brandverzekeringen 71 (124) en business protection insurance 54 (80).