FOCWA: Gedrag van sommige verzekeraars is onverantwoord en hun eisen brengen veiligheid in gevaar

Branchevereniging FOCWA Schadeherstel  is van mening dat het gedrag van sommige verzekeraars onverantwoord  is. “Partijen als Schadegarant zijn bezig met een nieuwe offerteronde. Schadeherstelbedrijven moeten tarieven voor verschillende soorten herstel doorgeven. De tarieven worden hierdoor opnieuw onder druk gezet; the race to the bottom gaat onverminderd voort”, aldus de organisatie in een persverklaring. Volgens FOCWA Schadeherstel is de ondergrens allang bereikt. “Als verzekeraars verdere verlaging van de tarieven willen, zakken we door de bodem,” aldus Peter Brussel, voorzitter van de branchevereniging. “Het kwaliteitsniveau komt in gevaar. Verzekeraars claimen dat zij willen dat schadeherstellers investeren in kennis en kunde om auto’s veilig te herstellen. Dat betekent dat verzekeraars de sleutel in handen hebben voor tevreden klanten met veilig herstelde auto’s.”

Voor Brussel is het ook verrassend wat er gebeurt. “We hebben juist met marktpartijen afgesproken dat er geïnvesteerd gaat worden in kwaliteit. Daarom moeten alle FOCWA-leden per 1 mei a.s. voldoen aan de nieuwe kwaliteitsnorm. Dan is het logisch dat er ruimte moet komen voor investeringen in scholing en equipment. Sommige verzekeraars zijn consequent en stoppen met het duwen op de prijs. Het gedrag van partijen als Schadegarant is daarom onbegrijpelijk en staat haaks op de afspraken.”

Totaal  en cosmetisch

De continue druk op de tarieven is niet het enige wat Brussel dwars zit. “We hebben als FOCWA veel effort gestoken in een goede afbakening van twee soorten schadeherstel: totaal en cosmetisch. Dit onderscheid is in de praktijk, op de werkvloer goed te hanteren. Alle partijen in de branche zijn hierbij betrokken. En wat schetst mijn verbazing? Verschillende verzekeraars zijn weer eigen begrippen en eigen definities aan het hanteren.”

Schadeherstelbedrijven zien door de bomen het bos niet meer en worden gedwongen tot veel extra administratieve handelingen (en dus meer indirecte kosten).FOCWA Schadeherstel voert hierover de gesprekken met verzekeraars om de belangen van de FOCWA bedrijven te verdedigen. Daarnaast probeert de brancheorganisatie haar leden zo goed mogelijk te ondersteunen in hun contacten met de verzekeraars.

Reactie Stichting Schadegarant
In een reactie op het  persbericht van FOCWA Schadeherstel reageert Schadegarant als volgt: “Stichting Schadegarant herkent zich absoluut niet in het persbericht van FOCWA Schadeherstel. Stichting Schadegarant is doorlopend in contact met de markt over het vinden van de goede balans tussen de kwaliteit, veiligheid en prijs van autoschadeherstel. Het nieuwe samenwerkingsmodel is nadrukkelijk op deze balans gebaseerd. Stichting Schadegarant is verbaasd dat FOCWA Schadeherstel nooit enige zorg heeft uitgesproken over de aangekondigde strategie en dat FOCWA Schadeherstel er nu voor kiest om op deze wijze de markt te informeren.”

Aegon Schadeservice liet volgens een bericht in ‘Auomotive’ eerder dit jaar in een bijeenkomst met de herstellers al weten ook een splitsing te willen aanbrengen op basis van complexiteit, maar dat dit niet ten koste zal gaan van het tarief voor cosmetische schades – wel dat er voor complexe schades een hoger tarief kan worden gerekend. Paul Knapper, businessmanager Aegon Schade Service, zegt zich dan ook niet aangesproken te voelen door de opmerking over de tariefdruk.

Focwa uitte ook kritiek op het feit dat verzekeraars hun eigen definities gaan hanteren voor complexe, cosmetische en reguliere schades, terwijl de branchevereniging in zijn eigen kwaliteitskeurmerk nu juist een branchegenerieke definitie heeft geformuleerd om verwarring te voorkomen. Knapper hierover in Automotive: “Wij hebben daar met de Focwa gesprekken over gevoerd. Onze definitie van cosmetisch en complex herstel sluit aan op die van de branchevereniging; wij hebben echter complex met merkerkenning toegevoegd. Die ontbrak nog bij de Focwa. Dit is een belangrijk onderdeel van de kwaliteitsborging die bij Aegon Schade hoog in het vaandel staat.”