Driekwart Britse verzekeringsmakelaars streeft naar uitbreiding geografische footprint

Britse verzekeringsmakelaars geven aan de komende jaren terug te zullen komen na de unieke uitdagingen in 2020, zo blijkt uit een onderzoek van GlobalData. Daarin geven zij aan opnieuw te kijken naar upselling, acquisitie en marketing om hun bedrijf te laten groeien en te herstellen van een uiterst uitdagend 2020.

Uit de 2021 UK Commercial Brokers Survey van GlobalData komt naar voren dat de drie meest populaire groeistrategieën bij  de Britse makelaars (cross-selling / upselling, acquisitie en toenemende marketingactiviteit / aanwezigheid op het web) allemaal een toename lieten zien. Bovendien is 74,4% van plan om hun geografische footprint  in 2021 uit te breiden. Nationale makelaars hopen duidelijk hun bedrijfsactiviteiten te vergroten zodra het VK uit de lockdown komt.

Yasha Kuruvilla, verzekeringsanalist bij GlobalData, merkt op: “Dit lijken verstandige strategieën en fusies en overnames zijn altijd een thema wanneer de omstandigheden moeilijk zijn, aangezien bedrijven proberen te consolideren. Meer marketing en aanwezigheid op het web lijkt ook een goede strategie te zijn, aangezien consumenten gedwongen werden om in 2020 en 2021 online te gaan. “

Er zijn minder superregionale makelaars die proberen te groeien door middel van cross-selling / upselling of acquisitie, wat suggereert dat deze bedrijven niet het kapitaal hebben voor deze activiteit. Er was echter een toename van het aantal superregionale makelaars die expertise wilden ontwikkelen in een nieuwe sector, wat aangeeft suggereert dat deze hun portefeuilles willen diversifiëren.

 Kuruvilla vult aan: “Het vergroten van  expertise en het bereiken van nieuwe sectoren is altijd een positieve zet. Hoe meer vaardigheden en kennis je klanten kunt bieden, hoe sterker je positie zal zijn.” Er is ook weinig beweging in het aandeel van de provinciale makelaars dat wil groeien door middel van cross-selling of verhoogde marketingactiviteiten. De meest veelzeggende uitkomst is dat 17,6% minder provinciale makelaars proberen hun bedrijf te laten groeien in de komende 12 maanden, vergeleken met begin 2020.

 

Kuruvilla merkt op: “Provinciale makelaars concentreren zich momenteel op hun bestaande bedrijf en zijn gewoon van plan de pandemie te overleven. Dit is verstandig vanwege het moeilijke economische klimaat, daarom zijn het behouden van klanten en het hoofd boven water houden begrijpelijke doelen voor 2021.”