DNB:Verzekeraars moeten verdienmodellen verder aanpassen

 

Verzekeraars passen hun verdienmodellen aan, maar moeten nog meer stappen zetten vanwege de veranderende marktomstandigheden .Dit is de hoofdconclusie uit het onderzoek ‘Aanpassing verdienmodellen’ van 2016.  Volgens DNB is vooral  het beeld voor schadeverzekeraars zorgwekkend en liggen ondanks de gemaakte strategische keuzes hun prestaties beduidend onder de verwachtingen die schadeverzekeraars hadden tijdens het eerste onderzoek in 2014. “Het is daarom eens te meer belangrijk dat schadeverzekeraars realistisch zijn in hun toekomstverwachtingen en dat zij in hun veranderstrategie bewuste stappen zetten op het gebied van bijvoorbeeld pricing, de sanering van verlieslatende portefeuilles en de schaalbaarheid van de kosten.

 In het  onderzoek ‘Aanpassing verdienmodellen’ is gekeken naar de voortgang die verzekeraars hebben gemaakt ten opzichte van 2014. Toen deed DNB onderzoek naar de toekomstbestendigheid van bedrijfsmodellen. In het nieuwe onderzoek bij een negental verzekeraars heeft DNB gekeken naar de voortgang die verzekeraars maken in de aanpassing van hun verdienmodel, de concreetheid van hun plannen en de mate waarin zij realistische toekomstverwachtingen hanteren.

In een gisteren verschenen nieuwsbrief stelt DNB het belangrijk te vinden dat verzekeraars zich goed voorbereiden op de toekomst en hun verdienmodel zo aanpassen dat zij kunnen blijven voldoen aan hun verplichtingen. “DNB signaleert dat verzekeraars deze stappen maken en gaf dat eerder aan in het DNB-rapport ‘Visie op de toekomst van de Nederlandse verzekeringssector”. Zo heeft het merendeel van de verzekeraars plannen gemaakt om hun verdienmodellen toekomstbestendig te maken. Maar de effecten daarvan in termen van premies, resultaten en kosten zijn nog niet bij alle verdienpijlers zichtbaar.”

Schadeverzekeraars 
Voor schadeverzekeraars (exclusief inkomen) is het beeld zorgwekkend (zie ook ander bericht in deze nieuwsbrief). “Hun prestaties vallen tegen, ondanks de strategische keuzes die zij hebben gemaakt. De premievolumes zijn sterker gedaald dan de kosten. Mede daardoor is het operationele resultaat nagenoeg verdampt. Ook de overall combined ratio is verslechterd in de afgelopen drie jaar. In het artikel ‘Zorgwekkende situatie autoverzekeringenmarkt’ duurt voort wordt in het bijzonder ingegaan op de aanhoudende zorgwekkende situatie bij motor WA. Daarmee liggen de prestaties beduidend onder de verwachtingen die schadeverzekeraars hadden tijdens het eerste onderzoek in 2014.”

Realistische verwachtingen 
Het is volgens DNB daarom eens te meer belangrijk dat schadeverzekeraars realistisch zijn in hun toekomstverwachtingen en dat zij in hun veranderstrategie bewuste stappen zetten op het gebied van bijvoorbeeld pricing, de sanering van verlieslatende portefeuilles en de schaalbaarheid van de kosten. “Maar de verwachtingen zijn niet altijd even realistisch. Zo verwachten verzekeraars in de komende jaren een sterk herstel van de schademarkt, ondanks de eerdere tegenvallers en de opkomst van nieuwe technologieën die de vraag naar schadeproducten kunnen verkleinen. Tegelijkertijd bieden technologische innovaties ook weer nieuwe kansen voor schadeverzekeraars die hier tijdig op inspelen. Belangrijk is en blijft dat schadeverzekeraars continu inspelen op klantverwachtingen. De omstandigheden in de schademarkt vormen voor DNB één van de redenen om de schadeverzekeraars dit jaar te vragen een stresstest uit te voeren en het Product Approval and Review Process (PARP) -onderzoek te starten.”  DNB heeft de (instellingsspecifieke) bevindingen teruggekoppeld aan de verzekeraars die bij dit onderzoek betrokken waren

 

Foto DNB