‘Disrupter’ Lemonade start vandaag in Nederland met inboedel- en aansprakelijkheidsverzekering

Lemonade, de zich als disrupter in de verzekeringswereld profilerende verzekeraar, start vandaag in ons land officieel met de verkoop van verzekeringen: een gecombineerde inboedel- en aansprakelijkheidsverzekering (Polis 2.0). Het Europees hoofdkantoor is sinds najaar gevestigd aan de Weesperstraat 61-105 in Amsterdam. Lemonade zegt ‘de conservatieve verzekeringswereld’ uit te willen dagen met een totaal afwijkende aanpak van de traditionele manier van werken. “ Haar verzekeringsmodel is gebaseerd op kunstmatige intelligentie en gedragseconomie. Hierdoor kunnen klanten alles supersnel via de app regelen en de afhandeling van claims gebeurt grotendeels door bots.

Bots zorgen in slechts enkele seconden voor het afsluiten van een verzekering en de afhandeling van claims – door AI-chatbot ‘ Jim’ en de winst van het bedrijf staat – in tegenstelling tot traditionele verzekeringsmodellen – vast.  Lemonade reserveert een vast bedrag (‘fixed fee’) van de ontvangen premies voor operationele kosten en winst en gebruikt de rest voor de betaling van claims. Het restbedrag van het claims-potje (niet geclaims premiegeld), maximaal 40%,  gaat naar door de klant geselecteerde lokale goede doelen.  De in Nederland aangehaakte goede doelen zijn onder meer het Nationaal Ouderenfonds, KiKa, KNGF Geleidehonden en PLAN International.

De doelgroep van Lemonade zijn millenials en generatie Z. In de VS en Duitsland is 75% van hun gebruikers jonger dan 35 jaar en 90% sluit voor het eerst een verzekering af. De verzekeraar biedt sinds 2016 verzekeringen voor huiseigenaren en huurders aan in de Verenigde Staten en inboedel- en aansprakelijkheidsverzekeringen in Duitsland en Nederland. Sinds de lancering in de VS in 2016 heeft Lemonade 1,2 miljoen polissen verkocht, is de app is bijna 1 miljoen keer gedownload (960.628) en zijn sinds de  oprichting 29.720 claims afgehandeld, waarvan 97% door AI-chatbot ‘Jim’.

Lemonade heeft via de jaarlijkse Giveback in totaal bijna 800.000 euro gedoneerd aan goede doelen.Lemonade is naar eigen zeggen de enige verzekeraar in de Benelux met een B-Corp certificering, een onafhankelijk duurzaamheidslabel voor bedrijven. Het Europese hoofdkantoor is gevestigd in Amsterdam en in Nederland staat Lemonade onder toezicht van De Nederlandsche Bank (DNB).Wereldwijd wwerken er 300 mensen bij Lemonade.De verzekeraar heeft grote groeiambities. “ Wat na Nederland de volgende markt zal worden maken we nog niet bekend, maar doorgroeien zullen we zeker.”

In het persbericht licht Lemonade haar naam als volgt toe: “ Het Engelse spreekwoord when life gives you lemons, make lemonade lijkt in het Nederlands nog het meest op van de nood een deugd maken. Dat is precies waar de naam van het innovatieve verzekeringsbedrijf Lemonade op duidt. Een verzekering moet je toch afsluiten, dus kunnen we er maar beter iets ‘leuks’ van maken.”

 De inboedel- en aansprakelijkheidspolis (Polis 2.0)  zijn volgens de verzekeraar  kort, transparant en makkelijk te begrijpen. De verzekeraar biedt inboedel- en aansprakelijkheidsverzekeringen in Nederland (en Duitsland). Premies starten vanaf € 2,- per maand.  Ook in Nederland wordt het product volledig afgestemd op de wensen van de Nederlandse consument, die hun eigen risico (0 tot 1000 euro), hoogte van de inboedel (vanaf 50.000 euro) en het verzekerde bedrag van de aansprakelijkheidsdekking (1,25 of 2,5 miljoen euro) kunnen bepalen. Ook kan tegen een meerprijs gekozen worden voor een tweetal anti-diefstalpakketten voor diefstal van spullen buitenshuis, waaronder de fietst. De polis kan maandelijks worden opgezegd. Nederlanders kunnen vanaf vandaag een polis afsluiten via de Lemonade app of op www.lemonade.com/nl.