Digitale fietsportal Aon: Fiets als troef voor werkgever op weg naar duurzame inzetbaarheid

   De ontwikkelingen op het gebied van mobiliteit, duurzaamheid en mede door de coronacrisis veranderende behoefte aan reizen, maken dat veel werkgevers het moment aangrijpen om in te zetten op de (elektrische) fiets voor hun personeel. Sinds begin dit jaar hebben 54 grote Nederlandse werkgevers met een gezamenlijk personeelsbestand van ruim 24.000 medewerkers, het digitale fietsportal van Aon in gebruik genomen. 

Tijdens de week van de duurzame inzetbaarheid (23-27 november) is het belangrijk om stil te staan bij de fiets als troef om grip te houden op vitaliteit, zeker wanneer thuiswerken voorlopig de norm blijft.  Via het fietsportal dat Aon aanbiedt in samenwerking met een aantal partners, kunnen werknemers een fiets – gratis of met korting – inclusief verzekering en pechhulp aanschaffen. Sinds begin dit jaar zijn er via het portal al 2.400 nieuwe (elektrische) fietsen de weg op gegaan.

 “Die cijfers laten zien dat 10% van de werknemers bereid is om hiervan gebruik te maken. Als zij al één dag per week de auto laten staan of het OV mijden, levert dat direct gezondheidswinst op. Indirect betekent het dat medewerkers beter in hun vel zitten en een hogere productiviteit hebben”, zegt Matthijs de Jong, specialist Urban Mobility bij Aon, wereldwijd dienstverlener op het gebied van risico-, pensioen- en gezondheidsoplossingen. 

Overstap op fiets biedt voordelen voor werkgevers en werknemers
Volgens de Jong zijn werkgevers voortdurend bezig met thema’s als duurzaamheid, vitaliteit, betrokkenheid en mobiliteit. “En natuurlijk speelt ook kostenbesparing een belangrijke rol”. Juist nu, in de coronacrisis, is het een ideaal moment voor werkgevers om vanwege al die thema’s serieus na te denken over het stimuleren van de (elektrische) fiets. 

“Door de pandemie staat de auto al stil en werken veel mensen vanuit huis. Na de crisis zullen veel mensen weer naar kantoor gaan, maar tegelijkertijd zal er blijvend meer thuisgewerkt worden. Het is daarom nu het moment voor werkgevers om door te pakken. We moeten mensen niet ‘uit de auto en op de fiets krijgen’, maar simpelweg ‘op de fiets’.” 

Gezonde levensstijl bevorderen
Waar het voor werkgevers vaak lastig is om grip te krijgen op het privédomein van werknemers en de manier waarop zij hierin invulling geven aan een gezonde levensstijl, biedt de fiets hier de ultieme kans toe. De Jong: “Iedereen neemt wel eens de fiets, maar waarom zetten we deze niet structureler in als vervoersmiddel voor woon-werkverkeer? Zeker met de opkomst van de elektrische fiets is de actieradius flink verbeterd.” 

Verschillende grote organisaties hebben het fietsportal van Aon al omarmd. Willem Verschuur, directeur Innovation, Digital & Data bij Louwman Group, met zo’n 70 vestigingen in Nederland en zo’n 3.200 medewerkers, legt uit waarom zij kiezen voor het fietsportal: “Louwman Group is een toonaangevend partner als het gaat om het bieden van alle vormen van mobiliteit voor haar klanten, van auto, fiets tot OV, van bezit naar gebruik en vooral ook het gemakkelijk managen van deze mobiliteit middels een app. We vinden het belangrijk dat we ook onze medewerkers laagdrempelige en aantrekkelijke mobiliteit kunnen bieden, dat heeft ons besloten om het fietsportal bij onze medewerkers aan te bieden. En met succes, want we zien een groot aantal medewerkers die gebruik hebben gemaakt van het portal. Als werkgever zijn we heel tevreden, we kennen immers de positieve effecten van fietsen op gezondheid en duurzaamheid.”