Digitaal verzekeringsspel Fix je Risk in honderden klassen

 

 

Honderden medewerkers van verzekeringsmaatschappijen staan volgende week op basisscholen in heel Nederland voor de klas. Ze verzorgen tijdens de Week van het geld (12 t/m 16 maart) de digitale verzekeringsles Fix je Risk, zodat kinderen al op jonge leeftijd leren omgaan met geld en risico’s. Het aantal gastlessen staat momenteel op ruim 600.

Een aantal CEO’s en directeuren van verzekeraars geven komende maandag een gastles na het openingsevent van de Week van het geld. Na de opening in de Koninklijke Schouwburg in Den Haag, in aanwezigheid van erevoorzitter koningin Máxima van het organiserende platform Wijzer in geldzaken en onderwijsminister Arie Slob, vertrekken er bussen met verzekeringsprominenten naar basisschool De Fontein in Den Haag. In de gastlessen laten CEO’s David Knibbe (Nationale-Nederlanden), Gilbert Pluym (Onderlinge ’s Gravenhave), Cees de Jong (BNP Paribas) en algemeen directeur Richard Weurding van het Verbond van Verzekeraars leerlingen kritisch nadenken over het nut van verzekeren: wanneer is dat verstandig en wanneer niet? Ook André Rouvoet, voorzitter van Zorgverzekeraars Nederland, zal een gastles verzorgen. Nibud-voorzitter en burgemeester van Helmond Elly Blanksma geeft ook een digiles Fix je risk. 

Het voornaamste doel van de Week van het geld is kinderen al op jonge leeftijd leren omgaan met geld en risico’s. Financiële educatie is één van de speerpunten van het Verbond. Wie op jonge leeftijd leert nadenken over (financiële) risico’s, is op latere leeftijd beter in staat om weloverwogen keuzes te maken.

Opnieuw digilessen in honderden klassen
Verzekeringsmedewerkers in alle provincies staan komende week voor de klas met de digitale les ‘Fix je risk’, dat vorig jaar voor het eerst is ingezet.  Leerlingen van de groepen 7 en 8 krijgen eerst een korte introductie over verzekeren, zoals uitleg over de begrippen polis en premie. Het accent ligt vooral op de verschillende soorten risico’s en de kans daarop. Deze kennis passen ze vervolgens direct toe tijdens het spel, waarbij de gastdocent de rol van quizmaster krijgt.

Kritisch leren kiezen
De digitale Fix je Risk-les spelen de leerlingen op basis van vier verschillende situaties (een verjaardag, het schoolkamp, een sportdag en de zomervakantie). Ze leren inschatten wat er kan gebeuren en hoe groot de schadepost in dat geval is. In teamverband beslissen ze vervolgens of ze zich wel of niet willen verzekeren en welke polissen ze eventueel nodig hebben. De teams kunnen maximaal twee van de vier optionele verzekeringen kiezen en moeten dus in onderling overleg kritisch zijn. Maar net zoals in het echte leven: dankzij het ‘rad van gebeurtenissen’ zijn altijd weer nieuwe keuzes en inschattingen nodig.

g