Op Prinsjesdag is het nieuwe regeringsbeleid gepresenteerd. In deze brei aan
informatie is het lastig te bepalen wat dit nieuwe beleid betekent voor u als
assurantieadviseur. Daarom heeft de Vereende aan Hoffelijk gevraagd te
onderzoeken wat de gevolgen zijn op het gebied van schadeverzekeringen.
Regeling tegemoetkoming schade 2021
Het
kabinet heeft een vergoeding opgesteld vanuit de Wet tegemoetkoming
schade bij rampen (Wts) in 2021. De Rijksdienst voor Ondernemend
Nederland (RVO) is verantwoordelijk voor de uitvoering van de regeling. Omdat
de RVO niet altijd met de gewenste snelheid de vergoedingen
door de overstromingen in Limburg af kan handelen, blijven middelen beschikbaar
voor de RVO in latere jaren om de afhandeling te regelen.
Evaluatie Wet tegemoetkomaing
schade bij rampen (Wts)
In
2024 levert het Wetenschappelijk Onderzoeks- en Documentatiecentrum (WODC) een
onderzoeksrapport op. Het rapport gaat over de vraag of de Wts
toekomstbestendig is. Ook door de veranderende verzekeringsmogelijkheden door
klimaatverandering.
Verbetering toegang tot het recht
Het
verbeteren van de toegang tot het recht is een voorwaarde voor een goed
functionerende rechtsstaat. Belangrijke maatregelen daarvoor zijn in
2024:
- de verlaging van het griffierecht; en
- de vernieuwing van het stelsel van de gesubsidieerde rechtsbijstand.
Verder wil het kabinet meer inzetten op laagdrempelige alternatieve geschillenbeslechting, maatschappelijk effectieve rechtspraak en herstelrecht. Het gaat erom dat de problemen echt worden opgelost.
Vernieuwing stelsel gesubsidieerde
rechtsbijstand
Het
huidige stelsel voor gesubsidieerde rechtsbijstand wordt vernieuwd.
Aanleiding
Gesubsidieerde
rechtsbijstand moet bereikbaarder worden voor burgers. De minister wil het
stelsel van gesubsidieerde rechtsbijstand vernieuwen, sterker maken en meer
toekomstgericht.
Maatregelen
De
minister wil de volgende maatregelen invoeren:
- Niet eerst langs Juridisch Loket
De minister wil de gesubsidieerde rechtsbijstand makkelijk bereikbaar maken. Heeft een burger gesubsidieerde rechtsbijstand nodig? Dan kan hij direct hulp krijgen van een advocaat of mediator. - Geen invoering van rechtshulppakketten
Een rechtshulppakket is een pakket met daarin standaard verschillende behandelingen voor een totaalprijs. De minister heeft onderzocht dat rechtshulppakketten ingewikkeld zijn en niet goed werken in de praktijk. Professionals geven aan dat ze er niet goed mee kunnen werken, omdat ze niet voor alle rechtsgebieden zijn in te zetten. - Geen samenvoeging van Raad voor de Rechtsbijstand en Juridisch Loket
De minister vindt dat het Juridisch Loket een eigen organisatie moet blijven. Het Juridisch Loket wordt een stichting met wettelijke taken. Het Juridisch Loket werkt voor de gesubsidieerde rechtsbijstand samen met het ministerie van Justitie en Veiligheid. - Makkelijk informatie, advies en hulp kunnen krijgen
Professionals op juridisch en sociaal gebied moeten meer met elkaar samenwerken om burgers hiermee te helpen. - Verbetering kwaliteit dienstverlening
Burgers krijgen nu niet altijd de juiste hulp. Vergoedingen van dienstverleners moeten passen bij het werk dat zij moeten doen. - Aanpak toekomstig tekort aan sociaal-advocaten
Er moeten voldoende sociaal-advocaten zijn om rechtsbijstand aan burgers te kunnen bieden. De minister heeft de subsidieregeling voor de beroepsopleiding voor sociaal-advocaten verlengd. - Voorkomen van onnodige procedures tussen overheid en burgers
Het probleem van de burger moet centraal staan. De dienstverlening moet altijd op de burger gericht zijn. Daarom zal bijvoorbeeld meer worden gestuurd op maatwerk. - Meer zelfredzaamheid creëren
Heeft een burger rechtsbijstand nodig? Dan moet hij deze goed kunnen vinden. - Lerend stelsel
Het stelsel van rechtsbijstand moet regelmatig worden beoordeeld. De minister benadrukt dat de burger hierbij betrokken moet zijn.
Planning
De
minister wil het vernieuwde stelsel van gesubsidieerde rechtsbijstand invoeren
vanaf 1 januari 2026.
Garantieregeling aardwarmte
Het kabinet heeft de garantieregeling aardwarmte laten doorlopen in 2023.
Momenteel bestaat er namelijk nog geen goede particuliere
verzekering om de risico’s van een aardwarmteboring af te dekken. De overheid
dekt deze risico’s gedeeltelijk af met deze garantieregeling als een
aardwarmteboring mislukt. Op voorwaarde dat de aardwarmteboring een
slagingskans van 90% had. Na 2023 wordt de garantieregeling geëvalueerd.
Verkeershandhaving
Het
kabinet zorgt dat er extra verkeershandhavingsmiddelen aangeschaft en
onderhouden worden. Het doel hiervan is om de verkeersveiligheid te bevorderen
en om het aantal verkeersslachtoffers terug te dringen.
Geautomatiseerde verkeershandhaving
Het
kabinet wil meer inzetten op geautomatiseerde verkeershandhaving. Het gaat om
middelen om de bestaande trajectcontroles te vervangen, waardoor dit behouden
kan blijven. Verder wil het kabinet nieuwe vormen van verkeershandhaving
versterken. Met flitspalen, focusflitsers en flexflitsers kan gehandhaafd
worden op snelheid, roodlicht en afleiding in het verkeer.
Actieplan verbetering
verkeersveiligheid motorrijders
Het
actieplan is een vervanging van het actieplan uit 2010. Het actieplan heeft
nieuwe maatregelen om de verkeersveiligheid van motorrijders te verbeteren.
Het gaat om de volgende maatregelen:
- Voorlichting aan motorrijders en medeweggebruikers.
- De kwaliteit van een helm gaat achteruit na verloop van tijd, onderzocht moet worden of op de helm de datum van productie zichtbaar moet zijn.
- Een training gericht op de beleving van het risico zorgt voor veiliger rijgedrag.
Wijziging van de Wet op de
motorrijtuigenbelasting 1994
Het
kabinet stopt met de vrijstelling van motorrijtuigenbelasting voor bussen die
op gas rijden en vooral worden gebruikt voor het openbaar vervoer. Ook stopt de
lagere brandstoftoeslag voor auto’s die op cng, lng of lpg rijden. Deze soorten
brandstof zijn minder duurzaam dan bij het invoeren van deze regeling bekend
was. Het kabinet wil deze regelingen stoppen met ingang van 1 januari
2026.
Wijziging Wet op de belasting van
personenauto’s en motorrijwielen (bpm)
Het
kabinet verhoogt de vaste voet van de bpm vanaf 2025 met € 200,-. Hiermee
wil het kabinet het aantal emissievrije auto’s snel naar een hoger peil
brengen.
Beëindiging teruggaaf bpm
geldtransport
Het
kabinet stopt de teruggaafregeling voor geldtransportauto’s. Omdat er in
de laadruimte zitplaats is voor een bewaker werden deze auto’s als
personenauto gezien. Het kabinet wil dat ook deze eigenaren worden
geprikkeld om een CO2-zuiniger alternatief te kiezen.
Asbest
Lijdt iemand aan de ziekte maligne mesothelioom of asbestose door asbest? Dan
kan diegene een tegemoetkoming of een voorschot op een schadevergoeding krijgen
door de Regeling tegemoetkoming asbestslachtoffers (TAS).
Lijdt iemand aan het organo psycho syndroom (OPS)? Dan komt diegene in aanmerking voor een eenmalige financiële vergoeding. De SVB voert deze regeling uit.