De groei van de cyberverzekeringen in de VS kalft af, maar blijft in 2019 in de dubbele cijfers

  •  

De omzetgroei vertraagde in de Amerikaanse cyberverzekeringsmarkt voor het vierde jaar op rij in 2019, maar steeg nog steeds met 11% tot $ 2,25 miljard, volgens AM Best. In 2016-2017 beliep de omzetgroei nog 30%.Volgens het ratingbureau is de afgelopen jaren het riscobewustzijn omtrent cyberbedreigingen  toegenomen.

 Het totale aantal claims is sinds 2017 verdubbeld tot ongeveer 18.000 in 2019, wat volgens Best een prijsstelling zou kunnen veroorzaken als de premies de stijgende frequentie niet kunnen bijhouden. Het voegde eraan toe dat schadevergoedingen op stand-alone-cyberverzekeringen en kosten voor preventieve maatregelen stegen van 23,1% in 2018 naar 32,5% in 2019.

Het ratingbureau zei: “Langdurige rechtszaken hebben aangetoond dat cyberaanvallen een langere impact kunnen hebben op bedrijven dan verwacht, wat het belang onderstreept van het managen van silent cyber-risico’s , Bovendien zijn de frequentie en ernst van ransomware-aanvallen geëscaleerd, evenals datalekken en ‘ data-gijzelingen’  in de gezondheidszorg. ”

In aanvulling hierop zegt AM Best:  “Gezien de overeenkomsten tussen een pandemie en een cyberaanval, zouden de grootschalige wereldwijde economische en maatschappelijke verstoringen veroorzaakt door Covid-19 ertoe moeten leiden dat verzekeraars hun stresstesten heroverwegen en verbeteren en zich richten op meer duidelijkheid in hun verzekeringsovereenkomsten om de  verwachtingen voor zichzelf en hun klanten duidelijk te maken. Verzekeraars leveren nu al meer inspanningen om  duidelijkheid te verschaffen over wat wel en niet is gedekt op cyber- en andere verzekeringen en de risicoblootstellingen aan silent cyber te verminderen of te elimineren.

De omzet uit stand-alone verzekeringen  stegen met 14% in 2019, terwijl die  voor cyberrisico’s  die meeverzekerd worden op andere verzekeringen met 7% stegen. Volgens AM Best benadrukt dit de dat toenemende bezorgdheid van organisaties over cyberrisico’s ertoe leidt dat zij er strategisch voor kiezen om stand alone cyberverzekeringen  te kopen. “Klanten en bedrijven worden ook steeds geavanceerder en willen een aparte dekking voor cyberrisico’.”

Chubb INA Group bleef in 2019 de grootste cyberverzekeraar in de VS, met $ 356,9 miljoen aan directie premieomzet,  bijna allemaal voor pakketverzekeringen, vóór XL Reinsurance America Group en American International Group. Hartford Insurance Group had aan het einde van het jaar opnieuw het meeste cyberpolissen in portefeuille:  met 543 miljoen