Cross selling is een belangrijk motief voor intermediair voor het aankopen van arbodiensten

De laatste twee jaar nemen assurantietussenpersonen steeds vaker arbodiensten over. Cross selling is daarvoor een belangrijk motief bij het assurantie-intermediair, zo staat te lezen in de recent verschenen ‘Overnamemonitor Arbodiensten’ van BHB Dullemond.

In een toelichting schrijft het bureau: “Binnen de verzekeringsmarkt is er al een aantal jaren een consolidatieslag gaande. Assurantiebedrijven zijn vandaag de dag grote bedrijven geworden, waar meerdere diensten worden aangeboden. Voor assurantiebedrijven hebben de voordelen van cross selling zich goed bewezen. Voor een assurantietussenpersoon, die bijvoorbeeld gericht is op verzuimverzekeringen, kan het inlijven van een arbodienstverlening binnen de organisatie voordelen opleveren. Verzuimbegeleiding en preventie zorgen ervoor dat de verzekeraar veel minder verzuimschade hoeft te vergoeden. Ook is het, middels cross selling, mogelijk om klanten volledig van dienst te zijn en omzet te vergroten binnen een bestaande klantengroep.”

Meer overnames

Zoals in de nieuwsbrief van gisteren (11 mei) reeds gemeld blijkt uit het rapport dat het aantal overnames binnen de arbodienstverlening stijgt. Zo was er in de tweede helft van 2020 sprake van een mutatiegraad van 5,3%, wat betekent dat één op de 20 arbodienstverleners actief bezig is geweest met een transactie, De totale dealwaarde bedroeg 120 miljoen euro.

In het laatste halfjaar van 2020 zijn in de regio Midden-Nederland (Gelderland, Utrecht en Zuid-Holland) de meeste deals gevallen. Ook stijgt de totale deal value in Midden-Nederland met circa € 82.5 miljoen met kop en schouders boven de rest van Nederland uit en is de gemiddelde deal value per transactie hoger dan in de andere Nederlandse regio’s.

De deal value voor de regio Noord IGroningen, Friesland, Drenthe, Overijssel, Flevoland en Noord-Holland) bedroeg in de tweede helft van vorig jaar € 32,6 miljoen en voor regio Zuid (Noord-Brabant, Limburg en Zeeland) slechts € 4.2 miljoen. “Gezien het percentage van het aantal deals is dit opvallend laag”, aldus de onderzoekers.