Chinese verzekeraar Ping An gaat het best om met Corona en andere belangrijke markttrends

Ping An is een van de weinige verzekeraars en in het bijzonder van de gevestigde verzekeringsmaatschappijen, die voor haar klanten een krachtig proactief antwoord heeft gegeven op de Corona-pandemie. Volgens GlobalData’s Insurance Sector Thematic Scorecard viel Ping An over de hele linie op en eindigde hij op de eerste plaats. Op de tweede plaats staat Swiss Re, gevolgd door Root Insurance, Merytromile en By Miles. De Top-10 wordt gecompleteerd door AXA, Aon, Munich Re, Allianz en Chubb.

De scorekaart van GlobalData rangschikt verzekeraars op basis van hoe ze in staat zijn om te gaan met bepalende trends in de sector. Ping An was aanzienlijk beter dan zijn naaste concurrenten in de reeactie op het COVID-19-thema. Het scoorde ook het best op het gebied van kunstmatige intelligentie (AI), Internet of Things (IoT), demografische duurzaamheid, computervisie en insurtech, maar onderscheidde zich het best van zijn concurrenten in de categorie ‘coronavirus’.

Daniel Pearce, Senior Verzekeringsanalist bij GlobalData, licht toe: “Uit het onderzoek van GlobalData blijkt dat vooral insurtechs goed met de pandemie om konden gaan, aangezien hun kleine omvang deze bedrijven in staat stelt zich snel aan te passen. Bovendien hebben insurtechs een sterkere positie omdat ze eerder op gebruik gebaseerde verzekeringen aanbieden, die op dit moment beter geschikt zijn voor consumenten. Metromile biedt bijvoorbeeld autoverzekeringen per kilometer aan, wat de voorkeur kan hebben als landen afgesloten zijn of als de meerderheid van de consumenten vanuit huis blijft werken, waardoor ze minder snel zullen rijden.

” Echter, ondanks het feit dat het één van de grootste verzekeraars ter wereld is kreeg Ping An, zowel actief als schade-, levens- en zorgverzekeraar, kreeg de gezamenlijke topscore van vier binnen de categorie ‘coronavirus’ . Het bedrijf scoorde hier goed vanwege het beschikbare slimme image-reading-systeem, dat hielp de pandemie in februari 2020 onder controle te houden door artsen te helpen bij het stellen van efficiënte en diagnoses in een vroeg stadium.

Ben Carey-Evans, verzekeringsanalist bij GlobalData, licht toe: “Ping An is buitengewoon proactief geweest in het gebruik van zijn kapitaalkrachtige positie op het gebied van kunstmatige intelligentie (AI), een categorie waarin het de hoogste score scoort, en om vroege diagnoses van de pandemie te verbeteren. COVID-19 is ontegenzeggelijk een belangrijk probleem voor verzekeraars in de nabije toekomst, en wereldwijd opererende verzekeraars zouden moeten kijken naar hoe proactief Ping An erop heeft gereageerd. ”