CFD-voorzitter Edwin Herdink: “Onaangenaam verrast door ‘draaiende’ minister van Financiën over consultatievoorstel”

“Vorige week werd ik onaangenaam verrast door het nieuws dat de minister van Financiën, anders dan in zijn consultatievoorstel, was gedraaid ten aanzien van actieve provisietransparantie voor schadeverzekeringen”, schrijft Edwink Herdink, voorzitter van de Commissie Financiële Dienstverlening (CFD) in een reactie in de gisteren verschenen van de nieuwsbrief.  

“De minister schrijft dat hij door de consultatie tot het besluit gekomen is. Een onbegrijpelijk besluit, want ook ik had kennis genomen van deze reacties en kon niet anders concluderen dan dat deze in meerderheid in lijn lagen met het gepubliceerde consultatievoorstel. 

De grote vraag is nu: waarom heeft de minister gekozen voor een gekleurde minderheidsvisie? En is de minister daarmee gezwicht voor de lobby van het Verbond van Verzekeraars? Twee jaar van intensief overleg met branchegenoten en andere stakeholders is immers achteloos terzijde geschoven.Daarnaast is het zeer bedenkelijk dat de minister zijn besluit koppelt aan Covid-19. Een ongefundeerde correlatie waarmee de minister buiten het dossier stapt en aan geloofwaardigheid inboet.

Het is nu aan de Kamerleden, van de vaste commissie voor Financiën, om goed kennis te nemen van de diverse consultatiereacties en waar mogelijk deze democratische dwaling terug te draaien. Gedurende het overleg is overigens ook duidelijk geworden hoe wenselijk het is dat intermediaire verzekeraars serieus hun verbondsbestuur gaan bijsturen. Ik heb dit eerder aangegeven. In het bijzonder denk ik aan Aegon, ASR en Nationale Nederlanden, die zichzelf graag presenteren als intermediairvriendelijk. Hoogste tijd dat zij de daad bij het woord gaan voegen. 

Tot slot, het vertrouwen van de klant wordt niet op papier gewonnen maar door persoonlijke betrokkenheid. En dit is waar alleen de adviseur acteert. Om deze hierbij te ondersteunen zal CFD op een gelegen tijdstip een nieuw concept ontvouwen om de adviseur en zijn klant toekomstbestendig van dienst te zijn.”