CBV ontvangt voor vijfde jaar op rij weer meer fraudemeldingen van verzekeraars

Het Centrum Bestrijding Verzekeringscriminaliteit heeft voor het vijfde jaar op rij meer meldingen van incidentonderzoeken van verzekeraars ontvangen. In het afgelopen jaar waren dat er in totaal 5.742, een stijging van bijna negen procent (8,9%) ten opzichte van 2017. Manager Roelof Visscher is blij met de stijging. “Uiteraard niet als dat betekent dat er meer wordt gefraudeerd, maar wel omdat het delen van informatie ons als sector in staat stelt om meer fraude op te sporen.” 

Visscher zag vooral de meldingen over stormschade stijgen: van 34 valse claims in 2017 naar bijna tachtig in 2018. Op basis van onderzoek bij de verzekerde thuis of door controle van reparatienota’s, voorkwamen verzekeraars ten minste 314.000 euro aan onnodige uitkeringen tegen een besparing van 123.000 euro een jaar eerder.

In totaal heeft het CBV vorig jaar 20.660 integriteits- en veiligheidscontroles mogelijk gemaakt. Deze controles, voorafgaand aan het aangaan van een arbeidsovereenkomst of een contract met een zakelijke relatie, leverden 105 ‘hits’ op met relevante informatie over getoetste personen of instellingen. Verder zijn 3.373 vragen van verzekeraars en 395 informatievragen van politie en justitie behandeld. Ook zijn 43 anonieme tips van bezorgde burgers ontvangen en verwerkt. Tenslotte zijn er drie sectorbrede waarschuwingen voor nieuwe fraudevormen en -werkwijzen met de markt gedeeld. “Hoe meer informatie er over fraude wordt gedeeld, hoe beter andere verzekeraars in staat zijn om te voorkomen dat zij op dezelfde manier slachtoffer worden.”