Britse verzekeraars verwachten £ 2,5 miljard te betalen voor coronagerelateerde schadeclaims


Britse verzekeraars die zijn aangesloten bij de brancheorganisatie ABI verwachten over het afgelopen jaar tot £ 2,5 miljard te betalen aan  COVID-19-gerelateerde schadeclaims, zo blijkt uit de gisteren gepubliceerde schattingen van de Association of British Insurers.

De schattingen omvatten £ 2 miljard voor claims wegens bedrijfsonderbreking als gevolg van de lockdown, £ 204 miljoen betaald uit inkomensbeschermingsverzekeringen, waaronder claims voor levens-, critical illness  en inkomensverzekeringen en £ 152 miljoen zal naar verwachting worden betaald voor reisverzekeringsclaims. Daarnaast zal naar verwachting  £ 121 miljoen worden betaald voor andere algemene verzekeringsproducten, waaronder evenementen, bruiloften en aansprakelijkheidsverzekeringen.

Van deze claims zijn 123.000 claims afgehandeld met betaling voor alle bovengenoemde businesslines; nog eens 9.000 hebben medio januari 2021 gedeeltelijke betalingen ontvangen. Voor deze vorderingen was medio januari 2021 meer dan tweederde van een miljard pond (£ 697 miljoen) uitbetaald. Bovendien schatte Lloyd’s eerder dat de Britse Covid-claims £ 500 miljoen zouden kosten, waarbij de huidige algemene schatting uitkomt op £ 3 miljard voor Britse Covid-verzekeringsclaims.

Huw Evans, algemeen directeur bij ABI, zegt: “De Covid-19-pandemie heeft een ongekende impact en zal een van de grootste verzekerde gebeurtenissen van de afgelopen tijd zijn. Deze laatste schattingen tonen het scala aan ondersteuning aan dat ABI-leden verwachten te bieden aan hun klanten als gevolg van Covid-19-gerelateerde claims voor een breed scala aan verzekeringspolissen. Deze gegevens zijn medio eind januari door de ABI verzameld bij individuele bedrijven en er worden nog steeds elke week miljoenen ponden uitbetaald in schaderegelingen.”

 Hij vervolgt: “De reactie van de sector omvat ook essentiële steun voor gezinnen in de vorm van een uitkering op een levenpolis aan polishouders die een dierbare hebben verloren aan Covid. We erkennen echter dat de pandemie ook een aantal ongemakkelijke hiaten heeft laten zien tussen wat mensen verwachtten te worden gedekt en waarvoor hun beleid was ontworpen. We moeten lessen trekken uit deze ongekende gebeurtenis en onze inspanningen verdubbelen om het vertrouwen van consumenten in verzekeringsproducten te vergroten. “