Britse toezichthouder ontvangt 5% minder verzekeringsklachten in tweede helft 2018

The Financial Conduct Authority (FCA), de Britse toezichthouder voor de financiële sector, heeft vorig jaar iets meer dan 8 miljoen klachten van consumenten ontvangen.  In de eerste helft van het jaar waren dat er 5% meer (4,13 miljoen) dan de 3,91 in de tweede helft van het jaar. Het is de eerste keer sinds 2016 dat er sprake was van een daling van het aantal klachten ten opzichte van het halfjaar ervoor. Over 3.181 bedrijven werden meer dan één klacht ingediend. Over 231 zelfs meer dan 500. Zij waren gezamenlijk ‘goed’ voor 98% van alle klachten

De meeste klachten – 40% van het totaal – werden ingediende over zogeheten Payment Protection Insurance (PPI, betalingsbeschermingsverzekeringen).  Wel daalde het totale aantal klachten met 8% tot 1,58 miljoen. Buiten de PPI-klachten om daalde het totaal aantal klachten  met 3,4% van 2,41 miljoen 2,33  miljoen. Met 604.894 klachten, een daling met 13%, blijven klachten over lopende rekeningen op de tweede plaats staan, gevolgd door klachten over creditcard-organisaties: 386.195, een toename met 10%. 

De Top-5 wordt gecompleteerd door klachten over auto- en andere vervoersverzekeringen – 283.664, + 13% –  en over overige algemene verzekeringen (223.993, min 0,2%).

In de tweede helft van 2018 werd 37% van de klachten binnen drie dagen afgehandeld tegen 35% in de eerste helft van vorig jaar en 95% (92%) werd binnen acht weken afgewikkeld.