Britse toezichthouder FCA: zes miljoen verzekerden betalen teveel premie en krijgen geen waar voor hun geld van verzekeraars

De Financial Conduct Authority (FCA), de Britse toezichthouder voor de financiële sector, heeft in een eind vorige week gepubliceerd tussentijds marktonderzoeksrapport naar de prijsstelling in de inboedel/opstal – en autoverzekeringsmarkt  gesteld dat  de concurrentie in deze segmenten niet voor alle consumenten even goed werkt. De toezichthouder spreekt hierin  zijn zorg erover uit dat de prijsstelling in deze markten ertoe leidt dat consumenten die niet onderhandelen met hun verzekeraars of van maatschappij veranderen teveel betalen voor hun verzekeringspremies. Volgens de toezichthouder betalen één van de drie brand- en autoverzekerden – ca zes miljoen polishouders- teveel premie, waarbij het in totaal zou gaan om een bedrag van £ 1,2 miljard (omgerekend € 1,35 miljard), en krijgen zij geen waar voor hun geld.

Enkele uitkomsten uit het onderzoek zijn:

§  Verzekeraars bieden vaak aan nieuwe klanten premiekortingen aan en verhogen de premies bij de eerstvolgende polisverlenging;

§  Loyale klanten  betalen gemiddeld hogere premies, al geldt dat soms ook voor verzekerden die zijn gaan shoppen bij andere aanbieders;

§  Verzekerden die hogere premies betalen snappen gemiddeld minder van verzekeringen en/of van de impact die het overstappen naar een andere aanbieder kan hebben  op de hoogte van de premie die ze betalen;

§  De meeste aanbieders houden bij hun premiestelling rekening met de mogelijkheid dat zij van verzekeraar gaan veranderen  bij een eerstvolgende premieverhoging. Dit aspect wordt niet duidelijk gecommuniceerd naar de klant toe;

§  Veel verzekerden die van aanbieder switchen of met de bestaande verzekeraar gaan onderhandelen krijgen doorgaans een goede aanbieding;

Pakket aan maatregelen

 In een commentaar op de uitkomsten in hun rapport  zegt Christopher Woolard, Executive Director of Strategy and Competition bij de FCA: “De markt werkt niet goed voor alle consumenten. Terwijl een groot aantal verzekerden shopppen, krijgen veel loyale klanten geen goede deal van hun verzekeraar. We denken dat het om circa zes miljoen consumenten gaan.  We hebben een pakket van potentiële maatregelen  voorgesteld om ervoor te zorgen dat deze markten daadwerkelijk  concurrerend zijn en daarmee een goed antwoord zijn op de door ons geconstateerde problemen. We verwachten dan ook dat de verzekeringsindustrie op dit vlak met ons samen gaat werken.”

De FCA heeft in 2017 al maatregelen getroffen in de vorm van nieuwe regelgeving waardoor de transparantie voor algemene verzekeringspolissen is verbeterd en waardoor er aanzienlijke besparingen zijn gerealiseerd voor klanten. Daarbij benadrukt de FCA dat zij zich zal blijven inzetten om te bevorderen dat verzekeraars de juiste  prijsstelling hanteren en tegemoet komen aan de gewenste veranderingen.

 Andere maatregelen die de FCA overweegt zijn de aanpak van de (te) hoge premies voor consumenten, waaronder een mogelijk verbod of beperking van praktijken zoals prijsverhogingen voor verzekerden die jaar op jaar bij dezelfde verzekeraar blijven of  hen te verplichten tot het aanbieden van een goedkoper alternatief.  Of maatregelen te treffen die praktijken tegengaan die het switchen van verzekeraar ontmoedigt, inclusief het beperken van de manier waarop verzekeraars met automatische renewals omgaan.

\Ook wil de FCA bevorderen dat verzekeraars duidelijk en transparant zijn in hun overeenkomsten en communicatie met  consumenten. Ook overweegt de toezichthouder   verzekeraars te verplichten prijsverschillen tussen verzekeren openbaar te maken. Tot slot wil de FCA dat verzekeraars op de lange termijn meer werk maken van innovatie en meer profiteren van de technologische ontwikkelingen.

 De FCA verwacht dat zij haar definitieve rapport met maatregelen in het eerste kwartaal van 2020 zal profiteren.