Britse kredietverzekeraars zien aantal claims met 60% toenemen en schadebedrag met 17% naar hoogste niveau in 10 jaar

Britse kredietverzekeraars hebben vorig jaar 17.500 claims ontvangen van bedrijven die niet (tijdig) hun geld hebben ontvangen van hun klanten. Dat zijn er 60% meer dan in 2017 en komt erop neer dat wekelijks 300 bedrijven en dagelijks 50 bedrijven een schadevergoeding van een kredietverzekeraar krijgen, zo blijkt uit cijfers van het Britse Verbond van Verzekeraars  ABI.

De kredietverzekeraars keerden gezamenlijk een bedrag van £ 251 miljoen aan schadevergoedingen uit, omgekeerd ongeveer £ 5 miljoen per week. Dit is 12% meer dan in 2017 en het hoogste bedrag sinds 2009.  Britse verzekeraars sloten vorig jaar voor 14.000 bedrijven een kredietverzekering af, het hoogste aantal sinds 2008. De Britse verzekeraarsorganisatie schrijft de groeiende belangstelling voor kredietverzekeringen toe aan de constante onzekerheid door de Brexit, concurrentie door online verkopen, afzwakkende consumentenuitgaven, toenemende prijzen en operationele kosten als gevolg van een waardevermindering van het Britse pond. Het afgelopen jaar deden in het Verenigd Koninkrijk enkele grote faillissementen voor, waaronder Carillion, Palmer and Harvey (beiden schadelast £30 miljoen) Maplin ( £11 miljoen en Toys R’ Us (bijna £3 miljoen. The British Retail Consortium schat dat vorig jaar in de retailsector  85,000 banen verloren gegaan.