Een aantal onderzoeken in boulevardkrant The Sun heeft vorige week voor de nodige commotie gezorgd in de Britse verzekeringswereld. Hierbij moest vooral verzekeraar Admiral, één van de grootste autoverzekeraars in het Verenigd Koninkrijk, het ontgelden.
Onderzoekers kwamen op basis van een groot aantal offerteaanvragen er achter dat mensen met een hotmail-account gemiddeld £ 31,36 (€ 35,50) meer aan premie betalen dan mensen met een Gmail-account. De verzekeraar in kwestie heeft dat beaamd en verklaard dat op basis van schadstatistieken hotmailgebruikers meer schades veroorzaken dan gmailgebruikers
Minder blij was Admiral met een krantenartikel van een dag eerder. Daarin werden de uitkomsten van een ander onderzoek gepresenteerd, waaruit naar voren kwam dat mensen met een buitenlandse (Arabische of Chinese) naam een veel hogere autoverzekeringspremie betalen voor hetzelfde risico (zelfe auto, regio, leeftijd, no claim) dan mensen met een Britse naam. Op basis van het krantenartikel kreeg The Sun een groot aantal reacties van lezers die de premiediscriminatie bevestigden.
Admiral ontkent de premiediscriminatie ten stelligste. “Het artikel in the Sun is verkeerd. We gebruiken de naam of ras van een potentiële klant niet als factor om de premie vast te stellen en hebben dat in het verleden ook nooit gedaan. De in het artikel genoemde ‘quotes’ zijn niet juist en er is sprake van appels met peren vergelijken. We nemen de beschuldigingen van The Sun serieus en overwegen juridische stappen te nemen tegen de krant.”