Britse klanten willen verbod op dual pricing: hogere premies voor renewals dan voor nieuwe klanten

Vier van de vijf Britse verzekerden zijn van mening dat er een verbod zou moeten komen dat verzekeraars hogere premies in rekening brengen aan bestaande klanten bij polisverlengingen (renewals) dan voor nieuwe klanten. Uit  een onderzoek van Consument Intelligence blijkt verder dat de helft van de respondenten van mening is dat er bij  dual pricing sprake is van ‘uitbuiting’.

Ian Hughes, CEO bij Consumer Intelligence, bestempelt dual pricing als ‘een onbedoeld neveneffect van de manier waarop de markt vandaag de dag nu eenmaal werkt’. “Dual pricing is geen opzettelijke en berekenende poging om loyale kanten af te zetten. Het is vaak een neveneffect van het introduceren van tarieven in een markt met een hoog klantverloop. Het liefst zouden verzekeraars uit die carrousel stappen. Maar als zij dezelfde lage tarieven zouden geven aan bestaande klanten dan zouden zij ‘out of business’ zijn en wanneer zij hogere tarieven zouden berekenen aan iedereen, dat raken zij klanten n kwijt aan concurrenten”, aldus Hughes, volgens wie de toezichthouder een balans moet vinden tussen enerzijds een gezonde concurrentie in de markt en anderzijds bescherming van de kwetsbare verzekerden.

Het onderzoek wijst verder uit dat twee van de vijf Britse verzekerden het leuk vinden om voor hun verzekeringen te shoppen en 88% vergelijkt jaarlijks de tarieven van de verschillende aanbieders.