Brand New Day kiest voor focus en neemt afscheid van joint venture voor bedrijfspensioen en de verzekeringstak

  >    De verkoop van de PPI (divisie voor bedrijfspensioen) aan a.s.r. is afgerond op 1 april 2021    >    a.s.r. en VvAA treden terug als aandeelhouder in de holding van Brand New Day >    Brand New Day stopt met haar levensverzekeraar   Brand New Day stopt met het aanbieden van bedrijfspensioenen en levensverzekeringen en gaat zich vanaf 1 april met haar bank volledig richten op de particuliere markt voor sparen en beleggen voor later.  

Verkoop bedrijfspensioenen
Brand New Day Houdstermaatschappij N.V. (Brand New Day) heeft op 1 april 2021 de verkoop van haar 50%-belang in Brand New Day Premiepensioeninstelling N.V. (PPI) aan ASR Nederland N.V. (a.s.r.) afgerond. De PPI biedt bedrijfspensioenen aan op basis van een beschikbare premie. a.s.r. had al een belang van 50% in de PPI en is door de aankoop nu voor 100% eigenaar geworden. a.s.r. heeft Brand New Day € 70 miljoen betaald voor haar 50%-belang. Het grootste deel van de verkoopopbrengst wordt geïnvesteerd in Brand New Day Bank om de groei van de spaar- en beleggingsrekeningen voor particulieren verder te versnellen. Van de 254 medewerkers van Brand New Day werken er 74 bij de PPI. Deze zijn per 1 april 2021 in dienst getreden bij a.s.r. Op termijn krijgt de PPI een andere naam.         

Uitkoop a.s.r. en VvAA als aandeelhouder

Na de verkoop van het belang in de PPI aan a.s.r. neemt de bestaande aandeelhouder Oreades het 9,46%-belang van a.s.r. en het 8,69%-belang van VvAA in de holding van Brand New Day (Brand New Day Houdstermaatschappij N.V.) over. Na deze aandelentransactie, die naar verwachting begin april wordt afgerond, kent de holding van Brand New Day nog 2 aandeelhouders: Oreades (74% belang) en Brand New Day N.V. (oprichters en personeel van het eerste uur van Brand New Day, 26% belang). 

  Stoppen met de verzekeraar

Brand New Day stopt ook met haar levensverzekeraar, Brand New Day Levensverzekeringen N.V. De verzekeringsportefeuille wordt, onder voorbehoud van goedkeuring van De Nederlandsche Bank, naar verwachting in april 2021 overgedragen aan Waard Leven. Daarna wordt de vergunning voor levensverzekeringen ingeleverd. Brand New Day is de afgelopen jaren hard gegroeid. Dat gold niet voor de verzekeringstak: omdat de focus vooral op de bank en de PPI lag en er maar één verzekeringsproduct werd aangeboden, is de verzekeringstak nooit een groot succes geworden.     

Kalo Bagijn, oprichter en CEO: “We zijn het afgelopen jaar enorm hard gegroeid. Vooral binnen onze bank versnelt de groei. We zien veel kansen in de particuliere markt voor sparen en beleggen voor later. Daarom hebben we besloten om ons helemaal daarop te gaan richten en naast de PPI ook afscheid te nemen van onze levensverzekeraar. Van de PPI en alle medewerkers nemen we met weemoed afscheid. We hebben de PPI vanaf 2011 opgebouwd van zolderkamerinitiatief tot één van de grootste en meest winstgevende PPI’s van Nederland. Daar zijn we trots op. Ik wil graag alle medewerkers van de PPI hartelijk bedanken voor hun bijdrage aan dat succes en hun véél succes wensen in deze nieuwe fase van het bedrijf.”