Brancheorganisaties ASP en Verbond gaan met elkaar om de tafel over problemen afwikkeling letselschades  

 

De Vereniging van Advocaten voor Slachtoffers van Personenzaken (ASP) gaat in overleg met het Verbond van Verzekeraars over de afhandeling van letselschadezaken. Dat meldt het Advocatenblad. Het ASP klaagt al langere tijd over een gebrekkige afwikkeling van letselschadedossiers. Volgens de brancheorganisatie gaat het hierbij in 90% van de gevallen niet goed. In het artikel in het Advocatenblad laat ASP-voorzitter Tim Bueters desgevraagd weten naar aanleiding van de kritiek te zijn benaderd door het Verbond van Verzekeraars. Beide partijen gaan op korte termijn om de tafel om de problemen te bespreken.

Branchevereniging ASP bond dit voorjaar de kat de bel aan via het actualiteitenprogramma EenVandaag.  Daarin presenteerde de ASP een onderzoek onder de 145 leden die slachtoffers in letselschadeprocedures bijstaan waaruit bleek dat driekwart van de ondervraagde letselschadeadvocaten ontevreden zei te zijn over de wijze waarop hun letselschadedossier door verzekeraars Achmea werd behandeld. Van de 15 ingediende klachten werden er slechts vier naar tevredenheid afgewikkeld.

Naar aanleiding van de tv-uitzending EenVandaag stelde de SP in de persoon van Tweede Kamerlid Bas van Nispen kamervragen, die onlangs door minister Stef Blok werden beantwoord.  In tegenstelling tot de ASP toont de bewindsman zich wel tevreden over de afwikkeling van letselschadezaken door verzekeraars. De minister stelt dat de Gedragscode Behandeling Letselschade (GBL) naar behoren functioneert, maar wil desalniettemin de kwestie aankaarten bij de Letselschaderaad. De ASP stelde in een reactie het merkwaardig te vinden dat alleen de Letselschaderaad en enkele andere partijen worden benaderd, terwijl ASP de aangewezen partij is om nadere informatie bij in te winnen. Het is onduidelijk waarom dit niet gebeurt, aldus de vereniging.

“Werk aan de winkel voor verzekeraars”
Volgens de ASP is er nog veel werk aan de winkel voor de verzekeraars en moet het vertrouwen van het letselschadeslachtoffer in een deugdelijke afwikkeling van letselschadezaken worden herwonnen. Zo zouden letselschadeslachtoffers te maken hebben met meer bureaucratie en langere wachttijden door de afkoop van het regresrecht voor de Wet maatschappelijk ondersteuning (Wmo). Die onbedoelde gevolgen zijn volgens de politicus in strijd met het aansprakelijkheidsrecht en de Gedragscode Behandeling Letselschade (GBL). In de gedragscode zijn tien gedragsregels en een medische paragraaf opgenomen. De gedragscode is in het leven geroepen om een transparante en snelle afhandeling van letselschade te bevorderen. Hierbij moet het slachtoffer centraal staan. Volgens zowel ASP als Van Nispen is dit nog niet het geval.

 

Een voorbeeld op het vlak van het regresrecht zijn de recente problemen rondom Wmo-aanvragen door letselschadeslachtoffers. Voor de aanvragen van huishoudelijke hulp en aanpassingen in woning, zoals trapliften, verwijst de verzekeraar sinds de invoering van het regres in 2017 naar de gemeente voor voorzieningen. Volgens de ASP blijven slachtoffers daardoor in de kou staan, terwijl de verzekeraar verantwoordelijk is voor de schade die door haar verzekerde is veroorzaakt.

In de Risk & Business-nieuwsbrief van afgelopen donderdag werd eerder aandacht besteed aan het onderzoek van branchevereniging ASP: http://riskbusiness.kinsta.cloud/nieuws/claims/onderzoek-asp-driekwart-letselschadeadvocaten-is-ontevreden-over-afhandeling-dossiers-door-verzekeraars/.