Blokkering van het Suezkanaal kan meer dan $ 100 miljoen kosten door verstoring toeleveringsketens

Het in het Suezkanaal vastgelopen containerschip Ever Given is gisteren losgetrokken en  op eigen kracht weer onderweg. Ook de rest van het scheepvaartverkeer is inmiddels weer op gang gekomen. De ontstane vertraging   zou de eigenaar en verzekeraars miljoenen kunnen kosten, met ongeveer 150 schepen die eveneens een tijd stil hebben gelegen 

David Smith, head of hull and marine liabilities bij McGill and Partners, zegt cijfers te hebben  gehoord van wel $ 100 miljoen aan verzekerde schade. Maar hij zei ook dat andere kosten, waaronder compensatie voor vertragingen, gederfde inkomsten voor de Suez Canal Authority, mogelijke schade aan lading en de kosten van het vlot trekken van het schip een en ander “nog duurder” zouden kunnen maken.

Eigendom van de Japanse firma Shoei Kisen en geëxploiteerd door de Taiwanese firma Evergreen, liep de 220.000 ton zware Ever Given dinsdagavond bij harde wind aan de grond en blokkeerde het kanaal van de ene naar de andere kant.Meer dan 10% van de wereldhandel gaat door het smalle deel van het Suezkanaal, met gemiddeld 51 schepen per dag. Allianz Global Corporate & Specialty (AGCS) zegt in een reactie: “schepen worden geconfronteerd met kostbare en langdurige vertragingen als het kanaal niet snel wordt geopend”. Het voegde eraan toe dat het een “bijzonder slechte tijd is voor wereldwijde toeleveringsketens”, met een wereldwijd tekort aan chips voor auto- en computerfabrikanten na de brand van vorige week bij een fabrikant in Japan.

Russell Group zei dat Ever Given goederen ter waarde van $ 89 miljoen zou kunnen vervoeren, inclusief $ 4 miljoen aan kleding. Het waardeerde de goederen die tussen de routes van Ever Given stromen op meer dan $ 40 miljard per jaar, eraan toevoegend dat het een belangrijk transportmiddel is voor havens met geïntegreerde circuits naar Europa.

“De verstoring laat zien dat de wereldhandel afhankelijk is geworden van deze megaschepen, en hoe verstoring van handelsroutes veel organisaties en hun (her) verzekeraars aanzienlijk kan blootstellen aan bedrijfsonderbrekingsrisico’s. Naast de wereldwijde pandemie en recente verstoringen van de wereldwijde autoproductie als gevolg van andere gebeurtenissen, toont deze laatste blokkering aan dat verzekeraars en hun risicopartners steeds meer het geld moeten volgen bij het beoordelen van hun onderliggende handelsrisico’s, ”zei hij.