In maart vorig jaar waren de eerste lockdowns in België en Nederland een feit. Sindsdien werken we bij Chubb vanuit huis, zonder dat we klanten, partners of zelfs onze eigen collega’s fysiek kunnen ontmoeten. Iets dat ik een jaar geleden niet voor mogelijk had gehouden. Dit nieuwe werklandschap heeft de zorgplicht voor werkgevers op verschillende manieren beïnvloed. Hoe bescherm je de gezondheid en het welzijn van je werknemers als iedereen op afstand werkt? Eén ding is zeker: het vereist bewustzijn, aandacht en véél initiatief van iedereen in de organisatie.
Welzijn, ook vóór corona al een belangrijk onderwerp voor veel organisaties, staat nu nog hoger op de agenda. Gebrek aan zichtbaarheid is een issue: het is bijvoorbeeld eenvoudiger om te zien of iemand worstelt wanneer je samen een kantoor deelt dan wanneer iedereen thuis werkt. In contact blijven is cruciaal. Managers vervullen daarin een bijzonder belangrijke rol, of dat nu via dagelijkse virtuele koffiemomenten met het hele team is of via wekelijkse 1-op-1 gesprekken.
Neem
pauze en wees flexibel
Het is belangrijk voor werkgevers om te
benadrukken dat werknemers op hun mentale en fysieke welzijn letten en ook
duidelijke parameters te ontwikkelen over wat wel en niet van hen verwacht wordt.
Niet alleen het thuiswerken, maar ook de pandemie brengt immers voor veel
mensen de nodige uitdagingen met zich mee. Of ze nu alleen wonen of in een
klein appartement met teveel mensen, voor anderen moeten zorgen of kinderen thuisonderwijs
moeten geven. Het zijn moeilijke tijden en werkgevers moeten daarom een stap
extra zetten en flexibel zijn. Bij Chubb moedigen we onze medewerkers aan om
niet te streng te zijn voor zichzelf. We geven hen de ruimte en flexibiliteit
om hun uitdagingen zo goed mogelijk te managen.
Initiatief
van medewerkers
Als je die boodschap consistent
uitdraagt, moedigt dat medewerkers aan om ook zelf initiatief te nemen. Zo
organiseerden drie Chubb collega’s allerlei activiteiten tijdens de ‘Week van
de Werkstress’, van een virtuele workshop over thuiswerken tot een online
yogaworkshop. Ook gingen de collega’s in Nederland en België massaal naar
buiten voor een wandeling en frisse neus. Ze werden aangemoedigd om tijdens die
wandeling te bellen met collega’s, of om een selfie te maken en die te posten
op het intranet. Het was superleuk om al die verschillende omgevingen en
bekende gezichten te zien, én goed voor de onderlinge band.
Teamgevoel
Wat me bij het belang van teamspirit en
verbondenheid brengt. Als mensen zich onderdeel van een team voelen, draagt dat
substantieel bij aan hun mentale welzijn, productiviteit en motivatie. Maar dit
vasthouden als iedereen vanuit huis werkt vereist veel inzet. Bij Chubb organiseren
we regelmatig allerlei activiteiten om in verbinding te blijven. Niet alleen
met onze eigen medewerkers, maar ook met onze zakelijke partners. Verzekeren
blijft een mensenvak en contact is cruciaal, ook als dat noodgedwongen virtueel
is. Onze klanten en partners ervaren in deze tijd dezelfde uitdagingen als wij.
Direct vanaf het begin zochten we contact om hen te laten weten dat we er nog
steeds voor hen zijn en welke belangrijke ontwikkelingen aan onze kant spelen.
We organiseerden virtuele meetings en webinars, en hebben onze service kunnen
houden op het niveau dat zij van ons gewend zijn.
Structurele
aandacht
We zijn nu bijna een jaar verder, vooral
een bewogen periode van aanpassen aan dit nieuwe werklandschap. Een leerzame
tijd voor werkgevers met lessen waaraan ze ook in de toekomst nog veel zullen
hebben. Eén ding is zeker: het beschermen van het welzijn van je werknemers
vereist bewustzijn, structurele aandacht en veel initiatief van alle
betrokkenen. Onze mensen vormen het hart van onze organisatie en alleen als dit
hart in vorm is, kunnen we onze partners en klanten goed blijven bedienen.
Door Ron Verhulsdonckm s Country President voor de Benelux bij Chubb