Blog Peter Hartman: Heeft de autoverzekering nog een toekomst?

Hoewel de slechte resultaten van autoverzekeraars op dit moment anders doen vermoeden, is deze vraag toch gerechtvaardigd. De zelfrijdende auto komt eraan en zal het aantal ongevallen op termijn met naar schatting 90% verminderen. Ook het aantal autodiefstallen neemt af door betere alarm- en volgsystemen. Verder maakt de technologie van vandaag het nu al mogelijk om veilig rijgedrag te bevorderen en daarmee het aantal ongelukken terug te brengen.

Tenslotte onderzoekt het Verbond van Verzekeraars de mogelijkheid van een directe verzekering, ofwel een verkeersverzekering. Bij een dergelijke ‘first party’ verzekering handelt de verzekeraar de schade af voor zijn of haar eigen verzekerde. Een belangrijk voordeel zou zijn dat schade van het slachtoffer veel sneller en efficiënter worden afgewikkeld. Om de verzekering betaalbaar te houden zullen beperkingen in de te vergoeden schadeposten en een maximering van de omvang noodzakelijk zijn.

Veilig rijden belonen

Al in 2014 werd de Fairverzekering op de verzekeringsmarkt geïntroduceerd. Met het slimme apparaatje Chipin wordt veilig rijden gemeten en beloond met 35% premiekorting. Een recenter voorbeeld is de Slimopweg Hulp van Interpolis. Een dongel die de technische staat van de auto uitleest en het rijgedrag van bestuurder in kaart brengt. Dit zijn prima initiatieven die navolging verdienen.

Een andere innovatieve oplossing is de nieuwe app Gappie van Nationale Nederlanden. Hiermee kun je een tijdelijke autoverzekering afsluiten, als je een auto leent van familie of vrienden. Dit speelt in op de nieuwe deeleconomie, waarbij niet meer het bezit centraal staat maar het delen van eigendom. Dus volop mogelijkheden om de resultaten van de autoverzekering te verbeteren en nieuwe inkomsten te ontwikkelen.

De directe of ‘first party’ verzekering is een minder goed idee. De bescherming van de ‘zwakkere’ verkeersdeelnemer zoals vastgelegd in artikel 185 van de Wegenverkeerswet dient overeind te blijven. Net als de verzekeringsverplichting van de auto eigenaar in de WAM, die bij de zelfrijdende auto kan worden verlegd naar de autoproducent. Bij de directe verzekering dient een verkeersdeelnemer cq verkeersslachtoffer zelf de premie te betalen en de juiste keuze te maken in dekking en de hoogte van verzekerde bedragen.

Niet consolideren maar innoveren

In de traditionele verzekeringswereld staat innovatie vaak niet hoog op de agenda. Bovendien is er angst om nieuwe technologie toe te passen, vanwege privacyregels en het ontbreken van voldoende kennis hierover. Echter de autoverzekering is bij uitstek geschikt om met Big Data en algoritmes toekomstige risico’s te voorspellen en positief te beïnvloeden.

Veel autorijders zijn best bereid informatie te delen, zeker als daarmee een (premie)voordeel wordt bereikt en de eigen veiligheid wordt verhoogd. De technologische ontwikkelingen in de autowereld gaan razendsnel, dus afwachten is geen optie. Doorschakelen naar een hogere versnelling zal de autoverzekering zeker een rendabele toekomst kunnen bieden.

www.riskfitinnovation.nl