Blog Peter Hartman: Chinees Feyenoord verovert verzekeringsland

 

In 2013 slaan de Chinese topbedrijven Ping An Insurance Group, technologiebedrijf Tencent en e-commerce gigant Alibaba de handen in elkaar. De geboorte van de eerste digitale Chinese verzekeraar Zhong An Online P&C Insurance is het resultaat. Voor diegenen die nog nooit van Zhong An hebben gehoord, hierbij een korte introductie. Vier jaar na de oprichting heeft deze insurtech uit Shanghai meer dan 500 miljoen klanten met 8 miljard polissen verdeeld over 300 producten. De omzet is inmiddels gestegen naar 3,5 miljard CNY en de beurswaarde wordt geschat tussen de US$ 15 en 30 miljard. Een succesvol nieuw innovatief verdienmodel door co-creatie.

Het online concept waarop Zhong An is gebaseerd heeft lagere exploitatie- en distributiekosten. Grote data- en analytische ondersteuning zorgt voor nauwkeurige productprijzen en betere risicobeheersing. Daarnaast is er ook technologische innovatie door de inbreng van de partners. De website biedt geïntegreerde betalingen door Alibaba’s Alipay (vergelijkbaar met PayPal), en voor live support en als salestool wordt WeChat (het Chinese equivalent van WhatsApp) van Tencent gebruikt. Professor Henri Arsalanian van de Universiteit Hong Kong omschrijft het als volgt: “Zhong An is a technology company that happens to focus on insurance, rather than an Insurance firm that is looking at digital as simply another distibution channel”.

Experimentele producten

Wanneer consumenten online producten kopen op de platforms van Alibaba of andere bedrijven, kunnen zij ervoor kiezen om een verzekering af te sluiten die de verzendkosten vergoed indien zij later de goederen willen retourneren. Dat type transportverzekering was vorig jaar goed voor 50% van zijn business, zei Zhong An’s Chief Operating Officer Wayne Xu tijdens een presentatie in Hong Kong. Dat werd gevolgd door een verzekering tegen vertragingen, die klanten kunnen afsluiten wanneer ze kaartjes kopen bij online reisbureaus. “Dit ter bestrijding van de gemeenschappelijke hoofdpijn voor reizigers in China”, voegde hij eraan toe.

Verder worden door Zhong An ook experimentele producten ontwikkeld en geïntroduceerd. Tijdens het WK voetbal 2014 werd aan voetbalsupporters een verzekering aangeboden, die een vergoeding bood voor de medische kosten als gevolg van alcoholvergiftiging. Onder druk van de toezichthouder heeft men vervolgens wel weer deze dekking ingetrokken. Een ander voorbeeld is een paramedisch verzekeringsproduct, die in een dekking voorziet wanneer de temperatuur 37 graden Celsius bereikt. Natuurlijk zijn niet al deze nieuwe producten een succes, maar deze aanpak is wel verfrissend en gedurfd.

Kampioen

Eind 2016 is onder de vlag van Zhong An Technology een incubator opgestart, die zich zal richten op het toepassen van blockchain en artificiële intelligentie in de bedrijfsvoering. Nu is het tijd voor de volgende stap. Zhong An zal de eerste insurtech zijn die naar de beurs gaat. Men hoopt via een Initial Public Offering 5 a 10% te verkopen aan strategische investeerders en daarmee een opbrengst van US$ 1.45 miljard op te halen. Deze verwachting is niet alleen gebaseerd op de eigen groei en ontwikkeling, maar ook de voorspellingen over de groei van de Chinese markt. Goldman Sachs voorspelt dat alleen al de Chinese e-commerce markt zal toenemen van $ 750 miljard naar US$ 1,7 triljoen in 2020. Dus er is nog heel wat te verzekeren.

In de Nederlandse verzekeringswereld wordt veel gesproken over onderwerpen als: innovatie, big data, blockchain en nieuwe verdienmodellen. Zhong An laat in de praktijk zien hoe je dit tot een succes kunt maken. Dus hier geldt de aloude beroemde Rotterdamse voetbaltekst ‘Geen woorden maar daden!’ Feyenoord werd met veel passie, inzet, creativiteit, kwaliteit en samenspel landskampioen. Met deze ingrediënten kan het Verzekeringsteam Nederland ook een kampioen worden. Hopelijk gaat dat dan wel sneller dan de 18 jaren die de supporters van Feyenoord daarop moesten wachten.

Door Peter Hartman, RiskfitInnovation