Blog Enno Wiertsema (Adfiz): Zorgen om onverzekerbare risico’s  

Steeds vaker bereiken mij signalen over de (praktische) onverzekerbaarheid van bepaalde risico’s. Bijvoorbeeld van taxi’s en recyclingbedrijven. En in het Adfiz Magazine vertelt een Adfiz-lid over zijn – overigens vruchteloze – queeste om een WA + casco verzekering te sluiten voor de vrachtwagencombinatie van een veetransporteur. Dat een ondernemer zich niet tegen elk risico kan indekken, is begrijpelijk. Maar het niet kunnen verzekeren van een taxi of een veetransportwagen? Kom op, dat gaat er bij mij niet in!

Laat ik voorop stellen dat ik er alle begrip voor heb dat verzekeraars winst willen maken. En ook voor het feit dat Solvency II noopt om keuzes te maken en dat ze geen producten onder de prijs willen aanbieden, zoals met autoschadeverzekeringen is gebeurd. Maar dat vraagt ook niemand van ze. Het is algemeen bekend én breed geaccepteerd dat bijvoorbeeld mensen die meer risico lopen soms ook iets meer premie betalen dan mensen die minder risico lopen. Maar zo lang deze mensen kunnen kiezen uit een ruim aanbod aan verzekeraars kan het risico worden gespreid en staan de premies in verhouding tot dat risico.

Waar ik echter geen begrip voor heb, is navelstaarderij. In plaats van naar de markt te kijken en ervoor te zorgen dat zoveel mogelijk risico’s verzekerbaar blijven, bekruipt mij af en toe het gevoel  dat verzekeraars voor de veilige weg (lees: risico’s) kiezen en het hen voornamelijk te doen is om hoog te eindigen in de top 3 van vergelijkingslijstjes. Het gevolg hiervan is dat het brede aanbod verschraalt, risico’s zich concentreren bij slechts een handvol verzekeraars en premies fors stijgen.

Solidariteit is het fundament van de verzekeringssector. Verschillende risico’s moet je daarom juist bundelen. Dus waarom als verzekeraar niet ook een breed pakket dekkingen blijven bieden? En op de beurs niet alleen voor hoge percentages intekenen, maar ook voor kleine? Door deze spreiding voorkomen we dat hardwerkende ondernemers de dupe worden.

Daarom, vanaf deze plek een oproep aan de sector om samen deze handschoen op te pakken. En het is me menens; we mogen dit niet laten versloffen. Ik ga me hier in vastbijten. En ik kan nu alvast verklappen dat breedte van het aanbod in ieder geval onderdeel wordt van het PrestatieOnderzoek 2018. Want als we niet uitkijken zitten we straks met een volledig onverzekerde markt omdat de verzekerbare risico’s zó klein zijn dat de klant ze ook zelf kan dragen en de echte risico’s zó groot en individueel dat de premie onbetaalbaar is. En dat kan nooit de bedoeling zijn!

Bron: Adfiz