Bijna driekwart verzekeraars verwacht dat komende vijf jaar meer dan de helft omzetgroei wordt aangestuurd door fusies en overnames

Een ruime  meerderheid (72%) van de verzekeraars voorziet dat  meer dan de helft van de omzetgroei de komende vijf jaar wordt gerealiseerd door middel van fusies en overnames.  Dat is een van de uitkomsten uit het onderzoek  ‘ A demanding future: The four trends that define insurance in 2020van Deloitte onder 200 CEOs, CFOs, CRO en  CTOs  van schade, leven- en herverzekeraars in de  EMEA regio: Europe, Midden-Oosten en Afrika. Ruim negen van de tien respondenten (93%) geeft aan dat zij van Mergers & Acquisitions zowel het komende jaar als in de periode erna onderdeel van hun groeistrategie zullen maken.

Deelnemende verzekeringsbedrijven kiezen volgens de verzekeraarsdirecties  voor het overnemen van en fuseren met andere verzekeraars om tegemoet te kunnen komen aan de vraag van klanten naar uitbreiding van het dienstenpalet.  Zij zien hierin en in het overtreffen van de verwachtingen van de klant de grootste uitdaging voor de sector voor de komende drie jaar.

Bovendien geven ruim drie van de vijf  verzekeraars (62%) aan dat het aanbieden van nieuwe, niet traditionele verzekeringsproducten de sleutel vormen om nieuwe klanten aan te kunnen trekken. Daarbij denken ze onder meer aan ondersteuning bij cyberincidenten, beveiliging, lekkages en andere huishoudelijke klussen. Hoewel 78% van de directies aangeeft dat hun appetite in fusies & overnames is afgenomen als gevolg van de Brexit, verwacht iets meer dan de helft van hen (52%) dat zij de komende drie jaar twee tot drie overnames zullen doen.

David Rush, head of insurance bij Deloitte North and South Europe, licht toe: “De verwachtingen van klanten zijn aan verandering onderhevig en nemen toe.  Ervaringen met  de dienstverlening in  andere bedrijfstakken dragen daaraan bij. Hoewel verzekeraars zich zorgen maken over de wijze waarop sectorbreed de technologische ontwikkelingen  wordt omarmd, denkt 80% desalniettemin dat er op dit vlak vooruitgang wordt geboekt en er tot dusver niet of nauwelijks sprake is van disruptie.”  

Hij vervolgt: “Terwijl 81% van de verzekeraars partnerschappen plannen in bestaande markten, zoekt 44 % nieuwe allianties en samenwerkingsverbanden in nieuwe segmenten. Fusies & overnames worden meer en meer de voorkeurstactiek  voor die verzekeringsbedrijven die op zoek zijn naar verdere expansie  en bijblijven met de snelle voortschrijdende technologische veranderingen, waarbij iets minder dan de helft (49%) aangeeft dat de voornaamste driver  voor hun expansie is gelegen in de noodzaak hun producten- en dienstenpalet verder uit te breiden.”

Ian Sparshott, global insurance sector financial advisory leader bij Deloitte, concludeert: “Tegenover een terugval in het kapitaaloverschot en een voortdurende lage groei van het Bruto Nationaal Product, blijven fusies & overnames een kritische groeistrategie voor veel verzekeraars. De onderzoeksresultaten geven aan dat de M&A-activiteiten in de verzekeringsbranche zich zullen concentreren rond de kernmarkten en –producten , zowel via acquisities als het aangaan van partnerschappen. Maar ook dat nieuwe, geavanceerde technologische toepassingen nodig zijn om verbeteringen in de sector to stand te brengen. Dit kan zowel omvatten distributie, nieuwe producten,  verzekeringsmogelijkheden en/of  verbeteringen in het schadebehandelingsproces. Echter, de succesvolle integratie van nieuw verworven bedrijven zullen van cruciaal belang worden of de gekozen strategie een succes wordt of niet.”