Bijna 500 gevallen van seksuele intimidatie bij Lloyd’s; onderzoek toont meerdere verontrustende zaken aan

Uit een onderzoek van Lloyd’s onder 6.000 personen zijn een aantal verontrustende  uitkomsten naar voren gekomen. Zo zegt 8% van de respondenten – dus ca 480 personen – de afgelopen twaalf maanden een geval van seksuele intimidatie heeft meegemaakt, maakt 24% melding van overdadig alcoholgebruik, geeft 22% aan dat leidinggevenden en andere personen binnen hun organisatie een oogje dichtdoen voor onfatsoenlijk gedrag van collega’s en voelt slechts vier procent van degenen die bij een meerdere hun bezorgdheid hebben geuit over een of meerdere misstanden zich hierbij serieus genomen.

Andere uitkomsten uit het onderzoek met betrekking tot het gendervraagstuk zijn dat één van de vijf  ondervraagden van mening dat op Lloyd’s vanwege geslacht, geaardheid of afkomst  geen gelijke kansen hebben en dat vrouwen op alle vragen rond de werkcultuur op Lloyd’s negatiever reageerden dan hun mannelijke collega’s.  Daarnaast geeft iets minder dan de helft van de respondenten – 45% – bereid te zijn hun zorgen naar buiten toe te uiten bij een misstand in de Londense verzekeringsmarkt en 38% geeft aan geen idee te hebben bij welke persoon of instantie ze misstanden zouden moeten melden. Slechts vier procent van degenen die bij een meerdere hun bezorgdheid hebben geuit over een of meerdere misstanden voelt zich hierbij serieus genomen en vindt dat er naar hun klachten is geluisterd.

Wellbeing & leadership

Het onderzoek omvatte ook vragen met betrekking tot welzijn & leiderschap. Wat het eerste betreft gaf niet alleen bijna een kwart van de respondenten het afgelopen jaar voorbeelden van overdadig alcoholgebruik op de werkvloer te hebben meegemaakt, maar voelt daarnaast 40%  onder enorme werkdruk te staan  en meldt 23%  dat het werken in zijn of haar bedrijf een negatieve impact heeft  op zijn/haar gezondheid en welzijn.

Daarnaast geeft één van de zes ondervraagden aan er geen geloof in te hebben dat  dat de bedrijfsleiding hun verantwoordelijkheid neemt als zaken mis gaan, antwoordt 22% dat verantwoordelijke managers een oogje dichtdoen bij onfatsoenlijk gedrag van medewerkers  en is eveneens bijna een kwart (24%) van mening dat binnen hun bedrijf de focus is gericht op korte termijn-resultaten en dus een lange termijn visie ontbreekt, dan wel in elk geval niet prioriteit nummer één heeft.

Lloyd’s heeft het onderzoek in laten stellen na berichten  van de Banking Standards Board  over gevallen van seksuele intimidatie en andere misstanden op de werkvloer. Lloyd’s heeft aan aanleiding van het jongste onderzoek actie ondernomen en een aantal maatregelen aangekondigd om een cultuuromslag teweeg te brengen  op ’s wereld grootste verzekeringsmarkt.

Van alle respondenten aan het Lloyd’s-onderzoek was 60%,man, 35 % vrouw en had 5% zijn/haar geslacht  niet ingevuld. De meerderheid van de respondenten was MGA, 24% Lloyd’s makelaar, 12% een medewerker van de Lloyd’s-organisatie en 12% overig. Negen van de tien deelnemers aan het onderzoek werkt in Londen en 77% was Lloyd’s passholder,

Voor meer info alsmede de speciale infographic over dit onderzoek: https://www.lloyds.com/news-and-risk-insight/press-releases/2019/09/lloyds-announces-signature-actions-to-drive-cultural-change