Banken gaan klimaateisen stellen aan scheepvaartfinanciering

Een groep van elf, overwegend Europese, banken wil bij kredietverlening aan de scheepvaartsector voorwaarden verbinden aan het klimaatbeleid van de lenende partij,, meldt Nieuwsblad Transport.nDe elf, waaronder ABN Amro en ING, zijn overeengekomen dat ze daarbij de ‘Poseidon Principles’ gaan toepassen. Dat is een set richtsnoeren die zijn gebaseerd op het broeikas-akkoord, dat vorig jaar in de International Maritime Organization (IMO) werd bereikt. Dat is erop gericht om de uitstoot van broeikasgassen door de scheepvaart in 2050 minimaal gehalveerd te hebben.

Bij de totstandkoming van de Poseidon Principles zijn onder meer het Global Maritime Forum (GMF) en het Rocky Mountain Institute (RMI) betrokken. De eerste is een samenwerkingsverband van een groep grote rederijen en verladers, waaronder Maersk, Euronav, Shell en Trafigura. RMI is een Amerikaanse non-profit organisatie, die zich onder meer bezighoudt met onderzoek en advisering op het gebied van verduurzaming.

Honderd miljard

Volgens het GMF hebben de elf banken gezamenlijk zo’n honderd miljard dollar aan scheepvaartfinanciering uitstaan en zijn ze daarmee goed voor ongeveer 20% van de wereldmarkt. Citi is de enige Amerikaanse deelnemer, de andere tien zijn Europees. In een gezamenlijke persverklaring zeggen de initiatiefnemers te verwachten dat zich op korte termijn meer banken zullen aanmelden, waaronder ook Aziatische.

In de berichtgeving worden geen concrete voorwaarden of normen genoemd. Volgens de persverklaring leggen de Poseidon Principles ‘een gezamenlijke basis om kwantitatief te kunnen beoordelen of de leningenportefeuilles van kredietverstrekkers voldoen aan de vastgestelde klimaatdoelen’. Ze zijn niet alleen van toepassing op de kredietnemer, meestal de rederij, maar ook op huurders en garantie-instituten, die vooral in Azië een grote rol spelen in scheepsfinanciering.

Emissievrije schepen

Topman Søren Toft van AP Moller-Maersk is sterk voorstander van duurzame financiering in de scheepvaart. ‘Om de IMO-klimaatdoelen te halen, zullen we al in 2013 emissievrije schepen in de vaart moeten brengen. We hebben dus nog maar tien jaar om nieuwe brandstoffen, aandrijfsystemen en infrastructuur te ontwikkelen. De Poseidon Principles kunnen een katalyserende rol spelen in de transitie naar een emissiearme scheepvaart’, laat hij optekenen.

De elf betrokken banken zijn Citi (VS), Societe Generale (Frans), DNB (Noorwegen), ABN Amro, Amsterdam Trade Bank, Credit Agricole CIB (Frans), Danish Ship Finance, Danske Bank, DVB (Duits), ING en Nordea (Scandinavisch).

Bron:Nieuwsblad Transport