Autoverzekeraars worstelen met kosten

0

 

Nederlandse autoverzekeraars hebben de grootste moeite om zwarte cijfers te schrijven. Terwijl toezichthouder DNB waarschuwt dat het niet houdbaar is om zoveel verliezen te blijven maken, komt er door nieuwe regels en ander claimgedrag juist steeds meer op de maatschappijen af, meldt het FD, volgens wie de stand van zaken over 2015 nog niet bekend is. “Maar de voortekenen zijn niet goed. Het jaar ervoor had de sector gezamenlijk 429 miljoen euro verlies geleden op autopolissen. De combined ratio kwam in 2014 uit op 109%.

 Veel verbetering is niet te verwachten. Uit cijfers van CED, een schade-expert, blijkt dat het totale premie-inkomen in 2015 ongeveer hetzelfde was als in het rampjaar 2014 en ook dit jaar niet veel verandert. Terwijl er veel externe oorzaken zijn waardoor de schadelast blijvend hoger is dan vroeger.Zo zitten moderne auto’s vol met dure elektronica. ‘Vroeger had je gewoon een zijspiegel. Nu zijn ze bijna allemaal elektronisch in te stellen, hebben ze verwarming, enzovoort’, zegt Marcel van Dijk van CED. Dan wordt een kapotgereden spiegeltje opeens erg duur. Het schadebedrag per gebeurtenis gaat omhoog en zo kan het gebeuren dat het aantal ongevallen sneller daalt dan de totale schadelast.

Het grootste probleem zit hem in de letselschades. Een aantal maatschappijen moest voorzieningen opnemen in de jaarrekening van 2014 omdat kosten in de toekomst hoger zullen uitpakken dan gedacht. Bijvoorbeeld door de verhoging van de pensioenleeftijd. Een slachtoffer van een auto-ongeluk moet dus langer worden doorbetaald op kosten van de verzekering, voordat diens pensioenfonds het overneemt.

Wetswijzigingen

Een andere oorzaak van hogere schadelast is een wetswijziging waardoor allerlei instanties zoals zorgverzekeraars en uitkeringsinstanties de schade kunnen verhalen op de verzekeraar. Dat heet regres. ‘Vorig jaar was het al bijna 200 miljoen euro’, zegt Rudi Buis van het Verbond van Verzekeraars. ‘Daar maken we ons wel een beetje druk over.’ De kostenpost zit alweer in de pen: de affectieschade. Vorig jaar diende het kabinet een wetsvoorstel in om nabestaanden van slachtoffers van onder meer het verkeer recht te geven op een vergoeding. Autoverzekeraars zien de bui al hangen. Buis: ‘ Ik besef dat verzekeraars niet de gunfactor hebben, maar het geld groeit bij ons niet aan een boom. Uiteindelijk komt het uit de premie die we met zijn allen betalen.’ Misschien blijft het daar niet bij. Er gaan stemmen op – al is het nog geen wetsvoorstel – om iedereen recht te geven op onbeperkte contra-expertise. Het Verbond vindt dat verzekeraars nu al ver genoeg gaan. ‘Er zijn een miljoen autoschades per jaar. Het moet wel betaalbaar blijven.’

Advocaatkosten

Bij de letselschade speelt nog een andere tegenvaller: de advocaatkosten – het is gebruikelijk dat het slachtoffer die vergoed krijgt – rijzen de pan uit. Het Verbond heeft het bijgehouden: in 2010 ging het nog om 7.600 euro per zaak (alleen de zaken waar überhaupt advocaten bij betrokken waren, zijn meegeteld). En afgelopen jaar was dat al 9.000 euro. ‘Dat is veel meer stijging dan de inflatie. We weten niet goed hoe dat komt’, zegt Buis. ‘Bij kleinere letselschades gaat een kwart tot een derde naar advocaatkosten.’

Autoverzekeraars keren zo’n 1,2 miljard euro uit aan letselschades. Daarvan was vorig jaar 240 miljoen euro bedoeld voor buitengerechtelijke kosten. ‘Tel dat op bij het bedrag van het regres, en inmiddels gaat al een derde van de letselschade-uitkering niet naar het slachtoffer zelf’, zegt Buis. Hij beseft dat het gevoelig ligt om over dit soort zaken te spreken. ‘Bij letselschade gaat het om mensen die iets is overkomen waar ze zelf niet voor gekozen hebben. Het is vaak dramatisch. Maar we moeten wel kritisch zijn op geld dat niet naar het slachtoffer zelf gaat.’

Een andere manier om weer winst te maken, is de kosten te drukken. Van Dijk van CED wijst daarop. ‘Nog steeds gaat van 100 euro premiegeld 31 euto naar maatschappijkosten. Dat kan dus nog veel efficiënter, met betere schadeafhandeling.’

bron FD

Laat een reactie achter