Automotive Insiders: “We gaan van menselijk falen verzekeren naar technologisch falen verzekeren

Door economische, demografische en technologische ontwikkelingen wordt de autoverzekering in de komende tien jaar steeds meer het domein van de voertuigfabrikant en de leasemaatschappij. Zij boeken stevige terreinwinst ten opzichte van de verzekeraar, die geplaagd wordt door een sterk dalend premievolume. Het hoe en waarom van deze ontwikkeling legt Arno Onink – ‘onafhankelijk toekomstdenker’ – op 21 maart uit bij Automotive Insiders.

Hij licht echter alvast een tip van de sluier op. “Er worden steeds minder nieuwe auto’s verkocht. De groep particulieren die nieuw kán kopen – ouderen – is nu op z’n piekhttp://kerckebosch.us7.list-manage.com/track/click?u=7b926642e0ead17837981392a&id=8ae3eed8ed&e=931b47ad31 en de huidige jongerengeneratie heeft minder koopkracht. Bovendien gaan auto’s langer mee. Het aandeel van WA-verzekeringen groeit daardoor substantieel, ten koste van het veel lucratievere allrisk-segment. Dit leidt, ondanks een groter wordend totaal wagenpark, tot een enorme daling in premievolume. Bovendien zorgt nieuwe technologie voor autonoom rijden voor een ander type schadeprofiel. We gaan langzaam van het verzekeren van menselijk falen naar het verzekeren van technologisch falen.”

Tegelijk groeien op dit speelveld de kansen voor de leasemaatschappij en autofabrikant. Macro-cijfers en andere doorkijkjes geven aan dat rond 2026 twee derde van de nieuw verkochte personenauto’s een leaseachtergrond zal hebben. “Wat ligt er meer voor de hand dan dat de leasemaatschappij ook de verzekering aanbiedt?” Daarnaast vindt de moderne auto dankzij slimme foefjes almaar zelfstandiger zijn weg. “Er komt veel meer technologie om te verzekeren. Autofabrikanten ontwikkelen zelf die componenten en de bijbehorende algoritmen, kunnen dus beter dan verzekeraars de risico’s inschatten. Ik verwacht dat de verzekering een vast element wordt van het afleverpakket.” En doordat de fabrikant zich sterker manifesteert als verzekeraar, kan hij ook de keuze van onderdelen en sturing van schadeklussen meer naar zich toetrekken.

Overige sprekers

De moderne auto zit vol met rij-assistentiesystemen en is connected. Telematica maakt dat de auto real time veel informatie deelt over tal van zaken zoals de motorische staat van de auto. Bij toestemming van de berijder kunnen ook gegevens over bijvoorbeeld locatie en rijstijl worden opgeslagen. Deze ontwikkeling maakt dat de fabrikant steeds vaker zelf de markt bewerkt en/of overneemt

Op de bijeenkomst van 21 maart wordt ingegaan  op de vraag hoe deze ontwikkeling de rol van de autofabrikant op de aftermarket verandert en wat dat betekent voor andere stakeholders als autodealers, leasemaatschappijen en de universele aftermarket.

Behalve Arno Onik spreken René Seyger, partner bij Roland Berge (over ‘analyse verhouding autofabrikant en leasemaatschappij’,  Cor Baltus, CEO  Partspoint Holding (over standpunt Figiefa en het belang van de data) en Erik Kamps, CEO van Crossyn (over ‘hoe de dealer en het universele kanaal de service aan hun klanten kunnen verbeteren aan de hand van verzamelde, unieke data’).

De bijeenkomst begint om 16.00 uur (ontvangst vanaf 15.30 uur) en wordt omstreeks 18.20 uur afgesloten met een netwerkborrel. Plaats van handeling:  Fort  Wierickerschans, Zuidzijde 132, 2411 RG Bodegraven. Voor meer info en aanmelden: http://automotiveinsiders.nl/nl/events/details/De_autofabrikant_en_de_toekomst_van_aftersales/91