Aon/UMG: Schaalvergroting, synergievoordelen, minder kantoren, snijden in kosten  

“De overname markeert het begin van een nieuw tijdperk en is de grootste in zijn soort in de Nederlandse intermediaire markt.” Zo omschrijft Aon de overname van UMG (Unirobe Meeùs Groep). “Door de bundeling van krachten wordt met name de positie van het bedrijf binnen het mkb en de consumentenmarkt versterkt. Klanten profiteren van de kracht van een grote risico- en verzekeringsadviseur met een uitgebreid productportfolio, internationale kennis en ervaring, en lokale aanwezigheid. De schaalgrootte van de nieuwe organisatie brengt bovendien meer inkoopkracht met zich mee en mogelijkheden om nog meer te investeren in technologie, talent en innovatie.” In een interview deze week in het FD zegt CEO Marc van Nuland: “De laatste tien à vijftien jaar zijn de inkomsten per klant dramatisch verminderd. Maar doordat de klant meer behoefte heeft aan advies over nieuwe risico’s en daar andere producten bij wil, hebben we dat altijd kunnen compenseren. Schaalgrootte is een tweede manier. Met deze schaal kunnen we onze inkoopkracht verbeteren en blijven investeren. Dat is positief voor onze klanten.”

In hetzelfde interview wordt de Aon-directie de vraag voorgelegd of er met de koopprijs van bijna    €300 miljoen niet te veel is betaald voor UMG. Richard Sparrenboom:” Wij betalen tien keer de brutowinst. In vergelijking met andere recente deals in onze markt, ook in het buitenland, is dat geen verkeerd getal.” Bovendien verwacht Aon meer te kunnen verdienen door producten van Aon aan UMG-klanten te kunnen verkopen en andersom. Door de overname vergroot Aon, dat in Nederland veel grote bedrijven bedient, zijn positie in de verzekeringsmarkt voor mkb. De helft van de omzet van het nieuwe Aon (met UMG erbij €390 miljoen ) komt nu van grote bedrijven, de andere helft van mkb en consumenten.  

Tegelijkertijd zal er zoals gebruikelijk bij overnames flink in de kosten worden gesneden. Van Nuland in het FD: “We hebben in Amsterdam een kantoor op tien meter afstand van UMG. Daar kan er wel een van verdwijnen.” In een interview met AM wordt zelfs gesproken van een inkrimping van het aantal locaties van 32 naar 12. Ook zal er bij beide bedrijven in managementlagen en personeel worden gesneden. Hoeveel van de in totaal 2.900 banen zullen verdwijnen is nog onduidelijk. “Maar dat moet zo veel mogelijk via natuurlijk verloop gaan”, benadrukt Sparrenboom.

Daarnaast zullen de merken van UMG, waaronder IAK en Meeùs (dat sinds 1927 bestaat), uiterlijk begin 2019 verdwijnen. “Dat doet wel pijn”, zegt Coen Mom, topman van UMG, eveneens in het FD-artikel. Hij kijkt positief naar de overname: ”We waren van een verzekeraar, nu zijn we van een makelaar. Ze snappen wat wij doen dus ik voel me hier als een vis in het water. Bijkomend voordeel: er is nu ruimte voor investeringen, bijvoorbeeld in websites (‘portals’) die UMG opzet voor bedrijven die hun personeel collectieve verzekeringen aanbieden. ‘Daar worden onze mensen enthousiast van. Zeker voor de bovenkant van onze huidige klantenkring is onze nieuwe positie enorm kansrijk.” Met de overname door Aon vinden onze klanten straks alle expertise die voor hen relevant is onder één dak. Wat daarbij helpt is dat bij beide organisaties de persoonlijke relatie met klanten voorop staat.

Bij de foto: Het officiële tekenmoment van de overname van UMG door Aon. Van links naar rechts op de foto: Rutger Zomer, CFO Aegon Nederland, Maarten Edixhoven, CEO Aegon Nederland, Marc van Nuland, CEO Aon Risk Solutions en Rogier Sparreboom, CFO Aon Benelux.